Verkiezingen #WOT ’15-11

Ik heb even getwijfeld of ik deze keer wel mee zou doen aan de WOT, wat moet ik met verkiezingen? Met het woord dan, het meedoen zelf levert mij geen twijfel op. Ik vind het namelijk een voorrecht te mogen kiezen en heb het mezelf als plicht opgelegd.
Dat wil evenwel niet zeggen dat ik er geen kanttekeningen bij plaats. Het gaat deze keer om twee verkiezingen, voor waterschap en de provincie.

Provinciale staten

Ik heb altijd wat moeite met het takenpakket van dit orgaan. Landelijk is duidelijk, op gemeenteniveau kan ik het ook volgen maar wat de provincie nu allemaal precies doet en of dat daar wel logisch belegd is, ik heb zo mijn twijfels. Maar goed, op het gebied van ruimtelijke ordening, wegen en natuurbeheer zie ik wel belangen. En waar belangen zijn kun je politieke keuzes maken dus verdiep ik me in de globale beschrijvingen van de deelnemende partijen. Zeker deze keer is het echter wel zo belangrijk wat de uitslag voor gevolg heeft voor de bezetting van de Eerste Kamer der Staten Generaal. Want de verhoudingen daar hebben direct invloed op de besluitvorming op landelijke vraagstukken. En dat maakt het gecompliceerd, wat voor de provincie goed is hoeft niet landelijk in mijn belang te zijn en omgekeerd. Dus, eigenlijk vind ik die getrapte verkiezing van de leden van de Eerste Kamer niet kunnen.

Waterschap

Nog lastiger wordt het bij de waterschappen. Geen twijfel over het nut van deze organen. Als onze dijken niet op de juiste hoogte zijn hebben we hier (zo ongeveer het laagste punt van Nederland) niet alleen natte voeten, dan verdwijnt mijn hele huis onder water. En de belangen voor schoon water en milieuaspecten lopen ook niet ver uiteen. Het gaat om kleine anders gelegde accenten. En, meer nog dan bij de daden van ons provinciebestuur kom je over het Hoogheemraadschap geen berichtgeving, geen verantwoording van gekozenen tegen. Wel van het totaal bestuur maar wat de invloed daarop van partij A en partij B was, het ontgaat me.

Tegenstrijdig met waar ik in de vorige paragraaf mee afsloot, hier zou ik juist wel getrapte verkiezingen willen zien. Laat de betrokken gemeenten het Hoogheemraadschap kiezen.

 

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

9 gedachten over “Verkiezingen #WOT ’15-11”

  1. Droge voeten en schoon water zijn belangen van bewoners en grondgebruikers.
    Andere bestuursorganen hebben meerdere belangen, die zelfs in strijd kunnen zijn met de belangen van bewoners en grondgebruikers.
    Fijn dat daar steeds andere verkiezingen voor zijn.

    Vriendelijke groet,

  2. tsa kan het niet zo heel erg volgen allemaal, maar ga wel stemmen. voor hoogheemraadschap heb ik al gekozen. voor de provincie moet ik me nog even verdiepen..

  3. Ik heb de verkiezingsdebatten die over de provincie moesten gaan maar slechts 1 x werd genoemd op de TV gevolgd. Het werd een beschamende vertoning van heren die elkaar voor rotte vis uitmaakten.
    Volgens mij ontneemt dat de gewone man die nauwelijks besef heeft wat een provincie of waterschap betekent, de lust om straks zijn stem te gaan uitbrengen. Ik hoop, dat ik er naast zit maar verwacht een opkomstpercentage van hooguit 40 %.

Geef een reactie

