Ik zag twee beren …

Ik zag twee beren
mee regeren
oh, het was een wonder,
op justitie, ‘tis geen wonder
nu heb je een hoop gedonder
hihihi, hahaha,
ik stond erbij en ik keer ernaar

Hoe open en transparant kun je zijn? Je maakt mij niet wijs dat die Teeven niet wist wat hij geregeld had met Cees H. Niet op de cent nauwkeurig maar toch zeker wel in een afgerond getal. Of kwamen dit soort deals zo vaak voor dat je het welhaast niet kunt onthouden en zaken door elkaar gaat gooien. Kijk dat je niet meer weet of je de eerste maandag van november 2001 een taxi besteld hebt, dat kan ik billijken. Maar dit?
En baas Opstelten die zal toch tenminste een indringend gesprek met zijn onderminister gehad hebben waarop laatstgenoemde met de billen bloot ging. En anders is alleen dat verzuim wat mij betreft al genoeg om ontslag aan te bieden. Enfin, dat is dan uiteindelijk ook gebeurd.
Maar komen we er nu ooit nog achter waarom deze exorbitante deal toen gesloten is en zo’n erkend zware crimineel van ons belastinggeld een rustige oude dag kan genieten?
En die twee beren, die krijgen een riant wachtgeld, likken hun wonden en, voor zover ze daar nog behoefte aan hebben, likken zich wel weer ergens op een mooie baan binnen. Old boys network, komt goed, jongens!

En nog wat spreekwoorden:

  • beer op sokken
  • de beer is los
  • de huid van de beer niet verkopen voor hij geschoten is
  • een ongelikte beer
  • leeuwen (of apen) en beren op de weg zien

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

10 gedachten over “Ik zag twee beren …”

  1. Ik kan me nog voorstellen dat ze 2 miljoen euro bedoelden. Dat is ook ongeveer 4,7 miljoen dacht ik. Jammer dat ze die smoes niet hebben gebruikt.😛

  2. Misschien schrijf je nog eens een stukje over de visserij. Daaraan ontleent zijn er ook spreekwoorden ontstaan, o.a. een spiering uitwerpen om een kabeljauw te vangen……

Geef een reactie

