Wolf

scannen0002Het heeft even geduurd maar sinds dit weekend is hij weer terug in Nederland. Er is een wolf in Drenthe en Groningen gesignaleerd, op verschillende plaatsen tussen Emmen en Borger hebben mensen hem gezien, in Hoogezand ook. Je kon erop wachten, ze trokken door Duitsland, steeds verder naar het westen. De mannetjes zoeken na twee jaar in de roedel te zijn opgevoed hun eigen leefomgeving. Een gebied waar ze zelf heer en meester zijn en waar genoeg te halen is voor hun nieuw te stichten roedel.
NRC Next laat hobbyboer Henk Vos aan het woord. De man is bang dat deze wolf zijn dieren aanvalt en het zelfs op kleine kinderen gemunt heeft. Even googelen levert op dat de wolf in de laatste vijftig jaar nauwelijks menselijke slachtoffers gemaakt heeft en dan meestal nog door hondsdolheid, een ziekte die nagenoeg onder controle is. Dus lijkt die vrees ongegrond. Volgens Natuurmonumenten is het dier ook niet echt gevaarlijk voor het vee. (Maar daarover niets in de krant, niet spannend genoeg.)
Waarschijnlijk wordt die angst ingegeven door een sprookje als Roodkapje of door de dodenrit van Drs P. naar Omsk.
Ik denk dat het juist goed is voor de natuur als het wild hier er een natuurlijke vijand bij krijgt.

Nog even wat spreekwoorden:

  • de wolf ruit wel van baard maar niet van aard
  • een wolf in schaapskleren
  • wee de wolf die in een kwaad gerucht staat

Vooral dat laatste spreekwoord lijkt nu aan de orde.
En wat die meneer Vos uit de NRC Next betreft, als de vos de passie preekt, boer pas op je ganzen.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

7 gedachten over “Wolf”

  1. Ik wist niet beter dan dat het spreekwoord was: Als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen. ( overigens staat ganzen vermeld in het woordenboek.)

  2. Ach, dat ze dat beest gewoon met rust laten. Zo happig is een wolf niet op mensen hoor! Hum, dat eerste spreekwoord ken ik niet. Wel een soortgelijk maar dan wel met een vos: een vos verliest wel zijn haar maar niet zijn streken🙂 Waar zijn😉

Geef een reactie

