Met het mes op tafel

Het is weer een finaleavond. Laat ik open kaart spelen, voor mij is het altijd een finaleavond. Want, laat je je kansen onderweg liggen dan ben je de laatste avond kansloos. Dan kun je, net als de andere losers zeggen dat het maar een spelletje is.  Onzin, alleen voor verliezers is het maar een spelletje, winnaars hoor je zoiets nooit zeggen. Verliezers houden het ook op geluk of het gebrek daaraan, winnaars weten dat ze hun kansen optimaal benut hebben. Verliezers zullen niet snel met het mes op tafel spelen, ze leggen zich neer bij hun nederige bijrol. Winnaars daarentegen kunnen zo’ n houding niet verkroppen, er dient op het scherp van de snede gestreden te worden. Afleidend gesjoemel dient afgestraft te worden.

Bij de dagelijkse routine in deze periode hoort een half uurtje quiz op de buis. Uitgesteld tot het moment dat het ons schikt, de zegeningen van uitzending gemist worden in dit geval benut. Eerlijk gezegd meer om de eigen triviale kennis te testen dan voor het vertoonde spel. Helaas is het blufelement door het lange voortbestaan van het programma gedegradeerd tot het toepassen van door iedereen gekende trucjes die dan ook zo goed als altijd mislukken. Datzelfde geldt voor de ingesleten gewoontes in de presentatie, standaard opmerkingen die niet veranderen nu Joost Prinsen tijdelijk vervangen is, het moet immers herkenbaar blijven. Het mes is bot geworden!

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

6 gedachten over “Met het mes op tafel”

  1. Zelf volg ik het sinds het begin en vind ik het een leuk spel dat helemaal toegesneden is op Joost Prinsen. Herman v/d Zandt doet het op zijn manier ook goed, maar het spel zou voor hem wat aangepast moeten worden omdat hij andere eigenschappen heeft dan Joost.

    Wat je schrijft van die slijtage vind ik helaas ook. Ik zou liever zien dat het blufeffect beter werkt. Ooit won een oude blogkennis van me en dat was hoofdzakelijk door goed te bluffen.

    Toen was het nog maar eens per week met een langere opbouw naar de finale. Eigenlijk is dat 4x per week een soort nekslag, waar bijvoorbeeld de silmste mens ook last van heeft. Flip Frerix zat na de eerste uitzending al op de automatische piloot en zegt in alle uitzendingen op hetzelfde moment dezelfde woorden. Hij blijft maar over ‘tickets’ zeuren.

    Die aanpak na eerst een paar maanden De Slimste mens uit te melken en daarna een paar maanden Met het Mes op Tafel staat mij niet erg aan. Alles wordt hier erg middelmatig door.

    De vragen bij het Mes op Tafel vind ik overigens nog immer behoorlijk gevarieerd en redelijk op niveau.

  2. kijk er nooit naar. maar vind wel dat ze soms met een programma te lang doorgaan. dan wordt het zo voorspelbaar he. En wat dat mes op tafel betreft, daar staat bridge om bekend..maar zo wordt er gelukkig niet gespeeld in schoonhoven..

  3. Wat kan Herman als vervanger van Joost Prinsen ( Erik Engerd zeiden mijn kinderen vroeger) in die korte tijd dat hij hem vervangen mag nu aan dat spelletje veranderen?
    De pianist blijft dezelfde als ook de mevrouw achter de bar ( leuke vrouw hoor)
    Vaak zijn het intelligente mensen die er aan meedoen, maar soms verbaas ik mij erover, dat ze dingen niet weten die we als kind al op de lagere school leerden.

Geef een reactie

