Dwarsligger

Het werd me nogal eens verweten, vroeger. En terecht, ik kon ontzettend dwarsliggen. Meestal met reden en vaak met succes. Want, de gevestigde orde heeft beslist niet altijd het gelijk aan haar kant. Het werd me niet altijd in dank afgenomen, af en toe leverde het toch wel waardering op, Per saldo, daar ben ik van overtuigd, heeft het mijn loopbaan goed gedaan. Want, wat heb je aan meelopers, jaknikkers?
Bij AGO, door fusie inmiddels jaren geleden in Aegon opgenomen, schreef de toenmalige voorzitter van de ondernemingsraad een maandelijkse column in het personeelsblad. Hij deed dat onder de naam Biels en het heeft jaren geduurd voor men erachter was wie zich achter dat pseudoniem verschool. Ondertussen zette hij wel mensen aan het denken, provoceerde hij ook en kon, als OR-voorzitter refereren aan zijn eigen stukjes, ‘zie je wel, het leeft in het bedrijf‘.
Ook een spoorbiels is een dwarsligger, het moge duidelijk zijn.
Naar aanleiding van mijn blog van gisteren  reageerde Anna met de opmerking dat ze altijd een dwarsligger in haar handtas heeft. Het was me meteen duidelijk dat het hier niet om een biels ging, dat overleeft zo’n handtas niet. Wat het wel was ontdekte ik via Google en de Wikipedia, uiteindelijk kwam ik hier terecht. Weer wat geleerd!

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

4 gedachten over “Dwarsligger”

  1. Haha ja, niet alleen mijn handtas zou dat niet overleven maar mijn arm ook niet🙂 Superhandig die dwarsliggers. Om te lezen wel te verstaan, een dwarsligger als jij daarentegen😉 En waarom verwonderd me dat eigenlijk niet🙂

Geef een reactie

