#50books ’15-8

Is het streamen van boeken de oplossing tegen ontlezing?

De wekelijkse vraag van Peter in de serie #50books gaat doorgaans gepaard met een royale inleiding. Wie niet helemaal bekend is met de term streaming adviseer ik die inleiding even mee te nemen. Het is so wie so niet verkeerd op af en toe eens een blog van hem tot je te nemen, maar dit terzijde.

Dan de vraag. Om te beginnen weet ik niet goed of Nederland (of misschien wel ruimer, de mensheid) minder gaat lezen. Maar onwaarschijnlijk is het niet. Er zijn tegenwoordig zoveel alternatieve tijdsbestedingen en een mens leeft maar een keer. Trouwens, een kat heeft negen levens en die leest nooit, dus dat kan het niet zijn. Laten we aannemen dat er inderdaad minder gelezen wordt. Is streaming dan de oplossing? Voor mij niet, het voegt namelijk weinig of niets toe aan de huidige bereikbaarheid van boeken. Zeker via internet is een boek zo gekocht en binnen 24 uur geleverd. Wil je sneller, een e-boek heb je per kerende e-mailpost in huis. Ah, maar het kan goedkoper, een boek is relatief duur. Misschien helpt een abonnement op de plaatselijke bibliotheek? Ook die hebben veel boeken voorhanden en je kunt een veel gevraagde titel ook laten reserveren.

En, waarom al die haast, een boek lezen is toch bij uitstek een moment van ontspannen?

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

2 gedachten over “#50books ’15-8”

  1. Misschien dat we niet meer de rust nemen voor een boek… ik merk aan mezelf ook dat wanneer het druk is in mijn hoofd ik niet aan lezen toekom.

Geef een reactie

