Over vrije artsenkeus

Ik ben het lang niet altijd met hem eens maar hier slaat Youp van ’t Hek volgens mij de spijker op zijn kop. Zowel als het gaat om het beperken van de vrije keus als om de manier waarop vandaag de dag politiek bedreven wordt.

Vrije artsenkeus
Waar de VVD keuzevrijheid hoog in het vaandel heet te hebben presteren ze het om mensen die vrijheid te ontnemen op misschien wel het belangrijkste wat ze hebben, namelijk hun gezondheid. Het voorbeeld: senator Adri Duivesteijn, kankerpatiënt, opgegeven door zijn behandelend arts vindt een andere arts die door alternatieve behandeling te kiezen zijn leven weet te verlengen. Youp haalt een ander voorbeeld aan, een man is zeer tevreden over zijn behandelend arts maar moet op zoek naar een ander omdat de arts geen contract (meer) heeft met de ziektekostenverzekeraar. Het zijn maar voorbeelden en wie nooit ziek is heeft er niet mee te maken. De winst in harde euro’s? Hooguit een miljard dat terecht komt bij die toch al niet noodlijdende ziektekostenverzekeraars. En mogen we professor Sweder van Wijnbergen, toch geen onbekende econoom in het Haagse, geloven dan zal het effect van deze maatregel eerder duurder uitpakken. Het wachten is op de krantenkop: Had patiënt nog geleefd als hij vrije artsenkeuze had gehad?

De fractiediscipline
Politici verworden tot stemvee, de partijtop bepaalt hoe ze moeten denken en stemmen. Dissidenten kunnen maar beter ophoepelen. Tot op zekere hoogte is fractiediscipline niet verkeerd maar als het op principes gaat dan hoort in mijn ogen iedere volksvertegenwoordiger zijn of haar rug recht te houden. Maar wat zien we, dissidenten worden de partij uitgezet (Turkse PvdA’ers) of worden onder absurd grote druk gezet (senatoren in onderhavige kwestie). En intussen zoekt de partijtop naar een slimme (?) oplossing door via een Algemene Maatregel van Bestuur het hele parlementaire stelsel maar te omzeilen.
En het dan maar vreemd vinden dat de mensen steeds minder vertrouwen in de politiek hebben!

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

4 gedachten over “Over vrije artsenkeus”

Geef een reactie

