Walgelijk

Communicatie kent twee kanten, zenden en ontvangen. Aan beide kanten kunnen zich storingen voordoen. Ruis, tijdelijke uitval, het is maar al te bekend waarom niet iedere uiting overkomt.
Standpunten kunnen verschillen, al aan de basis lijnrecht tegenover elkaar staan of in toepassing vanuit de gezamenlijke basis uiteen lopen. Denk in dat laatste geval maar aan al die christelijke kerkgenootschappen die ons landje rijk is.
Misverstaan leidt tot misverstand. Dat zou niet erg zijn als we blijven communiceren, dat wel zeggen, zenden en ontvangen. Zenden gaat vaak door, ontvangen is er niet meer bij. We hebben zelf gelijk, ontvangen alleen nog de bevestiging die we krijgen. De ander heeft ongelijk, diens argumenten voor zijn standpunt willen we niet meer horen. De ander krijgt klappen, soms fysiek, maar vaker verbaal. Scheldkanonnades op de social media zijn inmiddels niet meer weg te denken.
Het gaat niet meer om begrip, het gaat om gelijk halen.
En nu gaan we kennelijk ook al een kinderfeest verstoren. Over de hoofden van dat grut tot een jaar of acht. Ik heb daar slechts een woord voor in mijn overigens rijkelijk gevuld vocabulaire, walgelijk.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

8 gedachten over “Walgelijk”

  1. ‘Verdraagzaamheid als in luisteren met open oren naar elkaars standpunten zonder direct in de tegenaanval te gaan’… het is dezer dagen ver te zoeken…

Geef een reactie

