Een gouden speld

scannen0005Sinds gisteravond ben ik een gouden speld rijker, eerlijk verdiend. Dankbaar nam ik de felicitaties in ontvangst, met een cynisch ‘ja, goed hè, veertig jaar trouw contributie betaald’ . Want meer was het niet, ik kreeg de speld omdat ik veertig jaar lid ben van FNV Bondgenoten. In een volle zaal, allemaal jubilarissen, 25, 40, 50 en 60 jaar. José vergezelde me en verder was er in die volle feestzaal maar een man die ik ken, een Schoonhovenaar, actief vrijwilliger bij het Rode Kruis.  Het is maar goed dat ik niet meer zo verlegen ben als ik ooit was.
Voor zo’n speld hoef je dus niet veel te doen maar dat wil niet zeggen dat ik altijd alleen maar een passief lid van de bond was. Ik ben een jaar of tien voorzitter geweest van de bedrijfsledenvereniging binnen Fortis Verzekeringen, nu a.s.r. En in die periode had ik direct bemoeienis met het maken van bedrijfcao’ s en van een sociaal plan. Ik heb een website opgezet op het interne bedrijfsinternet. We hebben in die tijd een soort ombudsmanfunctie geïntroduceerd en menig collega kunnen helpen. Kortom, ik heb me daar nuttig kunnen maken.
Het was niet mijn doel maar in 2006 heb ik van het met mijn medewerking gemaakte mooie sociaal plan op 58-jarige leeftijd afscheid kunnen nemen. Een goede regeling, zo maken ze die tegenwoordig niet meer.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

4 gedachten over “Een gouden speld”

      1. Gemengde gevoelens dus als ik het goed begrijp. Tsja, een speldje krijgen omdat je lang lid bent vind ik ook nauwelijks een verdienste. Begrijp dat je daar niet veel mee hebt. Maar als je je actief ingezet hebt is het toch prima?

Geef een reactie

