Rosetta en Philae

De steen van Rosetta, een vondst die de moderne wereld leerde hiërogliefen te vertalen. We leerden hoe de mensen in de Egyptische oudheid leefden, we gingen meer en meer begrijpen van de ontwikkeling tot wat ons hier gebracht heeft. Het zal de hoop op nieuwe kennis geweest zijn die ESA hun ruimtevaartprogramma dezelfde naam gaf. Want in dit programma gaat men op zoek naar de mogelijke invloed van kometen op het ontstaan van leven op aarde. Als ik het goed begrijp, dan. De te bevestigen theorie is dat een botsing tussen een komeet en de aarde hier water bracht en daarmee leven.
Op een rotsje dat door het heelal suist landt om die reden de Philae, een machientje dat allerlei waarnemingen moet doen. En uit dat wat men hoopt te vinden kan mogelijk bevestiging voor genoemde theorie gevonden worden. En anders gaan we op zoek naar andere theorieën.
Eerlijk gezegd begrijp ik er weinig tot niets van. Hoe weet men dat zo’n komeet bestaat uit stof en ijs, hoe kunnen we op een uitgemeten plaats landen die nauwelijks groter is dan het Amsterdamse Leidseplein? En hoe kunnen we uit digitale beelden van weet ik veel hoeveel kilometer, Rosetta is een decennium onderweg geweest, zien wat de samenstelling van die komeet is? Dat we uberhaupt weten dat het ding door het heelal suist is voor mij al een raadsel.
Maar ik hoef het toch helemaal niet te begrijpen? Met plezier kijk ik naar de enthousiaste reacties van een heel leger wetenschappers dat vaak hun hele arbeidzame leven in dit project bezig waren.
Philae, het eiland van Isis, onbereikbaar in de Nijl. Wat zullen we ontdekken?

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

4 gedachten over “Rosetta en Philae”

  1. het heet niet voor niets ruimte wetenschap. dat zijn heel geduldige ,vasthoudende mensen… die inderdaad jaren met het zelfde bezig kunnen zijn.. Ik vind het knap en volg het altijd met plezier.

Geef een reactie

