Sambal bij

Donderdagavond zag ik iemand genieten van met gember gevulde ontbijtkoek. Dat wil zeggen, nadat ze de stukjes gember eruit gehaald had. Mijn gedachten gingen meteen terug naar een oud collega. Voor onze lunch liepen we altijd langs een rijk gesorteerde balie en kozen we wat we lekker vonden. Hij nam een pakje komijnekaas mee, twee plakken. Dat smaakt natuurlijk best, ik deed dat ook regelmatig. Kun je je voorstellen hoe verbaasd ik was toen hij de komijntjes er een voor een uithaalde en toelichtte:’Ik hou niet van die pitjes in mijn kaas’?
Bij ons aan tafel schoof ook vaak een Javaan aan. Hij stelde zijn lunch gevarieerd samen, de ene keer, kaas, dan weer worst, ham enzovoort. Steevast ging er over zijn twee belegde boterhammen een flinke lik sambal. Zoveel dat ik me nauwelijks voor kan stellen dat hij nog proefde wat eronder zat. We hebben wel; eens gevraagd of hij dat broodbeleg hier niet lekker vond.
Ik heb daar wel iets aan overgehouden. Doe ik pindakaas op mijn boterham dan gaat er altijd een lepeltje sambal bij.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

10 gedachten over “Sambal bij”

  1. Echt wat jullie nederlanders hebben met pindakaas… eet dan toch gewoon een handvol noten op :-))))))))))))) Enfin ik moet nog niet eens nutellachoco op mijn boterham 🙂 en ’t is niet dat ik geen noten lust hé!

Geef een reactie

