Memento Mori, Jolka

scannen0003
Vergeet het niet, ook jij gaat eens dood, memento mori. Je kunt het zien als een aanmoediging, pluk de dag, carpe diem, nu kan het, straks misschien niet meer. Je kunt er ook wat Calvinistischer tegenaan kijken, komt de dood onverwacht dan kun je je fouten niet meer goed maken.
Hoewel niet zo bedoeld, ik zou het in dit geval oppakken als ‘eerst Napels zien en dan sterven’, er zijn zaken die je in je leven niet mag missen. En wat je dan niet mag missen? Dit boek! Ik zou zeggen, zo snel mogelijk doen, memento mori, dan is het in ieder geval niet te laat. Zet het maar op je verlanglijstje voor Sinterklaas of Kerst of bestel het snel bij Bol.com of de uitgever, Letterrijn.
Het verhaal verwijst naar de in 2007 in Amsterdam onder verdachte omstandigheden overleden advocaat Bram Zeegers. Er zijn allerlei (complot)theorieën mogelijk, wat is er toen precies gebeurd? Jolka heeft daar haar eigen kijk op en er een verrassend verhaal van gemaakt.
Het is Jolka’s debuut, dat wil zeggen, waar het een thriller betreft. Ik ken haar al langer, van de korte verhalen (en dan vooral die, die precies om middernacht verschenen en die je dan beter niet meteen moest lezen). Ze schreef ook mee in verschillende verhalenbundels en samen met haar en Nils schreef ik de feuilletons De Franse dochter en de Indische weduwe, twee krakers uit de hyvestijd.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

One thought on “Memento Mori, Jolka”

Geef een reactie

