Er is meer tussen hemel en aarde

Het komt niet zo vaak voor dat de familie bijeen komt. Vroeger ja. toen oma nog leefde, maar die is alweer zeven jaar dood. Goh, die wist de boel wel bij elkaar te houden, die strooide smsjes, wat wij niet vertelden hoorden de anderen wel via haar. Ik weet niet meer van wie het idee kwam maar haar mobieltje ging mee in haar graf.
Vandaag hadden we een familiereünie. Neef Gert nam het initiatief. We hadden geen andere verplichtingen dus gingen we, ach, leuk om weer eens wat neven en nichten te zien. Ik kan zonder hoor, daar niet van.
Gert vertelde dat hij onlangs een smsje van oma gehad had. ‘Geniet van het leven’, was haar boodschap. Nu komt er op mijn smartphone van alles voorbij maar ik herinnerde me vaag dat bericht gezien te hebben. Niet dat de inhoud toen tot me doordrong, er passeert zoveel! En er waren er meer, soortgelijke reacties. Het lijkt erop dat Gert niet als enige dat bericht ontvangen had.
‘Ik heb oma bedankt voor de aanmoediging, gezegd dat we dat zeker doen!’. Gert is duidelijk de enige, de rest heeft net als ik het bericht genegeerd. Maar of dat wijs was? Er volgde een, vertelde Gert, hele chat, dagen duurde het. Oma spuide, als vroeger, haar wijsheden, Gert kon er nauwelijks een zinnig woord tussen krijgen. Niets nieuws onder de zon, dacht ik nog. Maar oma is al jaren dood. Wat gebeurt hier?
Mijn, als altijd nuchtere nicht Carla wees ons erop dat we oma wel haar mobieltje meegegeven hadden. Mijn vrouw reageerde daarop dat die batterij dan toch wel na al die jaren leeg had moeten zijn, zij legt haar telefoon ieder dag aan de beademing. Gert meldt intussen dat hij oma bericht heeft dat we eindelijk weer eens als neven en nichten bij elkaar zijn.
Dan hoor ik overal geping, allerlei melodietjes, signalen die erop duiden dat er een bericht binnenkomt. Nieuwsgierig open ik mijn tekstbericht. oma zegt mijn beeldscherm. ‘Blij dat jullie elkaar niet vergeten, wou dat ik erbij was!’.
De anderen ontvangen hetzelfde bericht! Hier en daar zag ik mensen een tekstberichtje intikken, kennelijk een reactie naar oma. Zelf heb ik dat niet gedaan, te verbouwereerd, denk ik.

Een kwartiertje later krijgen we allemaal weer een berichtje. De telefoonmaatschappij blijkt het nummer van oma dat langdurig niet meer gebruikt werd aan een ander gegeven te hebben. Door een foutje met het complete adressenbestand, wat in het geval van oma al haar kinderen en kleinkinderen betekende. De nieuwe eigenaar begreep door de reactie van Gert die een voor Alf bestemd bericht kreeg hoe de vork in de steel zat, hij had bij nader inzien aan All geadresseerd, en wilde het spel wel even meespelen. Arme oma, dat ze dit niet meer mee mocht maken!

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

11 gedachten over “Er is meer tussen hemel en aarde”

  1. ’t Zal wel zijn dat dit effe schrikken maar achteraf om aan terug te denken… onbetaalbaar 🙂 En wie weet fluisterde oma de nieuwe eigenaar toch wel stiekem in wat hij nou precies zeggen moest… You never know… 😉

Geef een reactie

