Mantelzorg, dementie en wat dies meer zij

Gistermiddag hadden we een vruchtbare bestuursvergadering van de Stichting SWOS. Onder andere de onderwerpen opvang licht dementerenden en mantelzorg kwamen daarbij ( niet voor de eerste keer) aan de orde. Twee onderwerpen waar we ons op inzetten en waar we vooruitgang in willen boeken. Twee lastige onderwerpen ook maar, moderne managers als we zijn noemen we dat uitdagingen.
s’Avonds, na een voortreffelijk feestmaal vanwege onze trouwdag (al zeg ik het zelf) hebben we via Uitzending gemist een NCRV-programma gezien over de opvang van Alzheimerpatiënten in de Hogeweijk in Weesp, een voorbeeld over hoe het zou moeten. Enfin, google maar even en laat je verrassen. Aansluitend een interview met Heleen Dupuis die eerst mantelzorger was voor haar tweede echtgenoot en daarna haar eerste man naar een ‘goed’ levenseinde begeleidde. Het onderwerp mag dan niet al te vrolijk zijn, de manier van aanpak, zowel van de Hogeweijk als, minder in verband met de noodzaak te beschikken over forse financiële reserves de mantelzorg sprak tot de verbeelding. Leerzaam dus.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

6 gedachten over “Mantelzorg, dementie en wat dies meer zij”

  1. Dat programma heb ik ook gezien. prachtig zoals het in Weesp georganiseerd was. En niks particulier! Voor mij mogen ze alle verzorgingstehuizen op deze manier inrichten. Menswaardiger dan het wegstoppen van nu…

  2. Gelukkig dan weer eens een waardiger beeld over zorg en speciaal voor ouderenzorg. Ik heb het niet gezien, maar zo te lezen was het positief.

  3. dank voor de tip, dat ga ik zeker alsnog kijken. Ik als mantelzorger van tante mét, en vrijwilliger bij een dagopvang schreef er zelf vandaag ook weer een aantal mails, (naar de dagopvang en diverse hulpverleners, whatsappjes naar het familie netwerk én een blogje over
    Dank voor het delen

Geef een reactie

