Robotisering

Robotisering, het woord komt in ieder geval al door de spellingcontrole. Vorige week waarschuwde Lodewijk Asscher voor deze nieuwe ontwikkeling. Robots gaan ons werk overnemen! Maar wat is er eigenlijk nieuw aan dit soort ontwikkelingen. In de tijd van de industrialisatie namen machines het werk van de handwerklieden over, computerprogrammeurs hebben  sinds jaar en dag het eenvoudigste van de arbeid weg geautomatiseerd, iedere keer weer een volgende schil uit handen van de mens genomen. En ook nu ‘dreigt’  dat te gebeuren, de computer noemen we nu robot.
In mijn arbeidzaam leven heb ik veel werk zien verdwijnen omdat machines het overnamen. En ik heb dat nooit als beangstigend ervaren. Het schiep nieuwe mogelijkheden, groei, vooruitgang. We kregen meer welvaart, meer vrije tijd ook. Kortom, we benutten de mogelijkheden.
Angst is een slechte raadgever, pak de kansen die deze ontwikkeling biedt!

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

9 gedachten over “Robotisering”

  1. Ach, ach wanneer hebben we dat allemaal nogal eens gehoord… ook robots moeten worden gemaakt, en vervoerd, en hersteld 🙂 om maar te zeggen…

Geef een reactie

