Lesbos en lesbo’s

Lesbiennes lijken meer te hebben met Lesbos dan omgekeerd. Ze zijn er welkom hoor, geen enkel probleem. Maar er is maar een plaatsje dat zijdelings met de dames van doen heeft, Eressos. En, laat ik het  Eressos aan Zee noemen, een paar kilometer naar de kust. Het is daar allemaal wat frivoler, zoals overal ter wereld in de badplaatsen. De lesbiennes hebben zich het eiland toegeëigend, gaat het verhaal, omdat in de Griekse oudheid een dichteres in Eressos geboren en getogen is. Deze dame was, wat je vandaag de dag een succesvol voorvechtster van emancipatie noemt. Ze verbeterde door beïnvloeding van de lokale aristocratie de positie van de vrouw in de samenleving aanzienlijk. Sappho is haar naam waarbij je die tweede p samen met de h als f uitspreekt, zoals in Jutphaas. Hoe ik dat weet?. ik kan het Grieks lezen, niet meer dan dat, hoor. Het enige dat overgebleven van de twee jaar Oud Grieks op het gymnasium maar hier wel nuttig omdat veel alleen in het Grieks op de borden staat.  Lesbos is veel minder op toeristen ingesteld dan bijvoorbeeld Rhodos of Kreta. We vinden dat overigens niet erg!
Op de terrassen van de strandtentjes  waren de lesbische stelletjes oververtegenwoordigd. En ze kwamen van verre, we hoorden Nederlands, Duits, Italiaans en Engels, alleen al in onze directe omgeving. En beslist gezellig!
Het was overigens een prachtige tocht over de westkant van het eiland. Door olijfgaarden, door uitgestrekte bossen, karakteristieke bergdorpjes en in het uiterste westen een landschap dat in onze Engelstalige gids als maanlandschap omschreven wordt. Afwisseling genoeg dus en ook herhaaldelijk reden de auto te verlaten om iets van dichterbij te bekijken. Zoals het versteende woud, een verzameling bij een aardbeving met lava overspoelde stammen van woudreuzen uit een zeer grijs verleden. Maar ook het verstilde vissersdorp Sigri waar we een heerlijke frappé genoten. 

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

3 thoughts on “Lesbos en lesbo’s”

  1. Ken wel Sappho, geen Sapphro …
    Toevallig heb ik via een boekenbeurs Sappho’s sprong bemachtigd voor 1 euro. Zo kwam ik weer in aanraking met de Griekse mythologie. Deze blijven boeiend. Voor mij zeer zeker.

Geef een reactie

