Prinsjesdag

Het was weer een leuk spektakel voor de mensen die ervan houden. Het toneelstukje is weer opgevoerd, en nu dus maar weer aan het werk.
Jord Kelder mocht nog even in een clownspak aansluiten bij DWDD en daar vooral zijn gebrek aan kennis van de popmuziek etaleren. Spielerei, ook al die hoedjes, weer. Erica Terpstra gaat de geschiedenis in als startster van die traditie.
Ik ga niet weer zeuren over die NOS-verslaggevers die zich beseffen, ze leren het toch niet af, er wordt kennelijk niet geselecteerd op taalvaardigheid.
Wel over de nadruk die keer op keer gelegd wordt op frases uit de troonrede, ‘de koning zegt’. Terwijl de koning slechts als een marionet zijn voorgelegde tekst opdreunt. Maar zeggen dat de regering het de koning laat zeggen past kennelijk niet. De NOS is er zeer consequent in, minister Hennis lijkt ook niet beter te weten, ‘ de koning zegt’. Wat ze wel weet, ze moet Lodewijk Asscher te vriend houden. Verschillen? Natuurlijk, maar een gezamenlijk doel. En de oppositie? Makkelijk, als je aan de kant staat kun je alles schreeuwen. Zo gaat het tegenwoordig, je bent voor of je bent tegen, je ben vaak voor en soms tegen kan niet. Omgekeerd ook niet. Ik vind dat jammer. Met op onderwerp wisselende coalities kun je een doel nastreven, een visie uitwerken. Plannen kosten tijd, een belastingherziening, ik noem maar een voorbeeld, kost zorgvuldig bestede tijd. Er is niemand bij gebaat dat er om een snelle oplossing gevraagd wordt.

De dag was goed voor de twee Brabantse zussen, ze hebben dit feest voor de twintigste keer meegemaakt. Dat wil zeggen, de troonrede is aan hun voorbij gegaan, de miljoenennota, het zegt hun niets, ze hebben gezwaaid naar het koninklijk paar toen  de gouden koets voorbij kwam. Hun leven is een sprookje, lief hoor!
De economie komt voorzichtig uit de malaise. De gemiddelde Nederlander (die bestaat niet, maar toch) gaat in koopkracht iets vooruit. En degenen die het het hardst nodig hebben gaan volgens het NIBUD er, soms zelfs fors, op achteruit. Het leven is niet voor iedereen een sprookje.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

3 gedachten over “Prinsjesdag”

Geef een reactie

