Eeuwig Schoonhoven

Je hebt van die dagen dat je niet kunt kiezen wat te doen. Teveel aanbod, teveel keus. Zaterdag was weer zo’n dag. Normaal gesproken fietsen we de laatste zaterdag van augustus naar Bergambacht, zes kilometer verderop. Daar is dan een altijd gezellige drukke braderie en het leuke is dat je er altijd wel bekenden tegenkomt. Van die toevallige ontmoetingen die tot mooie dingen kunnen leiden. Op voorhand werd Bergambacht echter dit jaar al geschrapt, in ons eigen stadje was in een dagvullend programma tijd voor de rijke geschiedenis. Het weer werkte mee, met het maken van keuzes dan. De ochtend viel volledig in het water en, ik heb het me laten vertellen, er was weinig publiek. Sneu voor de organisatie, je kunt je op veel voorbereiden maar het weer heb je nog steeds niet in de hand. Tegen tweeën klaarde het wat op en besloten we de gok te wagen. Bij het verlaten van onze wijk werd al duidelijk dat we niet de enigen waren. Mensen waren, net als wij, blij even naar buiten te kunnen. Het oude centrum liep al snel vol. Zeemanskoren zongen hun liederen op diverse plekken. Onderweg naar de Veerpoort moesten we aan de kant, het vege leef redden. De artillerie kwam te paard, een kanon voort trekkend voorbij. In schitterende uniformen uit een ver verleden. Voorbij de Veerpoort lagen oude schepen in de haven, zalmvissers, een radarboot. Op de wal werd paling gerookt en met een hoogwerker kon je voor een eurootje de stad vanuit de hoogte bekijken. De artillerie hield de over de Lek naderende vijand tegen en ‘Recht zo die gaat’ bezong Schoonhoven en Katendrecht.
En vervolgens, we zijn er niet meer geweest, ‘ s avonds wachtte ons een kaartstrijd, muziek in het Springerpark. Niet zomaar, maar omdat de nieuwe muziektent officieel in gebruik genomen werd. De feestelijkheden werden afgesloten met een concert van het in zijn categorie toporkest Brassband Schoonhoven met de bekende Schoonhovenaar Jamai Loman. Moet ook een feest geweest zijn als ik de berichten mag geloven. En waarom zou ik de berichten niet mogen geloven?
Ook de komende maand zijn er nog tal van evenementen hier. We zullen af en toe nog wel wat meepikken.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

5 gedachten over “Eeuwig Schoonhoven”

Geef een reactie

