Een ritje op de busbaan

‘ Wat? Nee hoor, nooit buschauffeur willen worden, piloot ook niet. Dat rondje om de kerk trekt me niet, hoe groot het rondje ook is.’
En dan toch, ineens zit je op een busbaan, met je personenautootje. Of ik het wil vertellen? Ja hoor, ik schaam me er niet voor. Gisteren moest ik in Arnhem zijn, aan de Rijn, zuidelijke oever. We gingen een schip bekijken, keuren zo je wilt. Goedgekeurd, dat ook.
Mijn navigatiesysteem vertelde  me na enig aarzelen, waar zitten we eigenlijk?,  dat ik rechtsaf moest, dan weer rechtsaf en meteen naar links. Die eerste twee instructies begreep ik maar om terug naar de A12 te gaan moest ik toch de Rijn  weer oversteken. Eigenwijs als ik ben bedacht ik dat ik dan toch naar rechts de Rijn weer over moest. Op de rechterbaan zie ik Lijnbus staan, ik kies dus de linker. Maar dat hou ik niet lang vol, een trolleybus nadert me, toch maar terug naar rechts, daar moet je niet tegenaan rijden. Uiteindelijk gaat dat een kilometer of zo zo door en kom ik bij station Arnhem terecht. Daar zie ik eindelijk een kans om de busbaan te verlaten en keer ik om op de voor normaal verkeer toegankelijke weg te komen. Die leidt me dan wel weer terug naar die Rijnbrug en uiteindelijk ben ik  over Deil terug gereden. Niet direct een prettige ervaring, moet ik zeggen. Ik weet dat ik verkeerd zit maar er is geen ene kans op correctie. Bovendien was het slecht, nee, eigenlijk niet aangegeven dat ik op een busbaan terecht kwam.
Maar goed, uiteindelijk ben ik er zonder kleerscheuren (of erger) vanaf gekomen.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

2 gedachten over “Een ritje op de busbaan”

  1. schrale troost misschien. maar het gebeurt menige andere chauffeur,en het is goed afgelopen..
    ps. gaan jullie een schip/boot kopen dan

Geef een reactie

