Als ik de tijd had gehad ….

Gisteren stelde ik een oproep op om een vacature vervuld te krijgen door een vrijwilliger.:

Eén van de activiteiten van de SWOS is de studiekring, een groep mensen bespreekt zelfgekozen onderwerpen, nodigt daarbij zo nodig een inleider uit en verdiept zich op die manier in een breed scala van items.

De huidige groep is vol en er is inmiddels een wachtlijst. Het liefst bedienen we natuurlijk ook de mensen die op die lijst staan. Qua ruimte kan het op dinsdag- en donderdagmiddag, eens in de veertien dagen.

De groep moet begeleid worden en daarvoor zoeken we een vrijwilliger met brede maatschappelijke interesse.

Wie gaat de uitdaging aan? Wie wil de gespreksleider van deze groep worden en is in staat, waar nodig, een en ander voor te bereiden inclusief het zoeken naar inleiders?

Reacties graag aan onze activiteitenbegeleidsters, Martine of Nadia. Telefoon 384550, een e-mail mag ook, activiteiten@swoschoonhoven.nl. Martine en Nadia kunnen ook desgewenst nadere informatie geven.

Wie gaat de uitdaging aan is de vraag. Een onderwerp uitdiepen of uit laten diepen. Faciliteren, organiseren, begeleiden. Kortom managen. Maar wat is er makkelijker te managen dan een groep mensen die gemotiveerd is en een brede interesse heeft.
Vanuit ervaringen in de huidige groep, het gaat nu om het starten van een nieuwe omdat de wachtlijst te lang is, blijkt hoe divers de onderwerpen kunnen zijn. Ik doe zomaar een greep uit de eerdere programma’s:

  • een Europarlementariër die vertelt over het werk in Straatsburg en Brussel;
  • een bezoek aan de boeddhistische tempel op de Zeedijk in Amsterdam inclusief rondleiding;
  • een lezing over Baruch Spinoza en zijn werk;
  • een kijkje in de keuken bij een radioprogrammamaker;
  • maar ook de vakantie-ervaringen van een der deelnemers op een reis naar exotische oorden.

Het zijn maar voorbeelden, de groep bepaalt welke onderwerpen aan bod komen en als gespreksleider ben je natuurlijk ook zelf onderdeel van de groep. Maar geen dominantie! 

Als ik de tijd had gehad dan had ik meteen mijn vinger opgestoken. ‘Ikke’, had ik geroepen, ‘je moet mij hebben, dit lijkt me geweldig leuk werk!

Maar ja, ik heb er de tijd niet voor, jammer hoor! 😉

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

6 gedachten over “Als ik de tijd had gehad ….”

Geef een reactie

