Twee puttertjes

puttetjeEerder meldde ik over mijn worsteling met Het puttertje van Donna Tartt. Welnu, de strijd is geleverd, de eindstreep gehaald. En ik ben enigszins in verwarring achtergebleven. Het wat in het verhaal is ondergeschikt aan het waarom, zoals het een goede roman betaamt.
Is het schilderijtje van Fabritius er een van snelle penseelstreken, het werk van Tartt kun je het best vergelijken met een fijnschildering van bijna fotografische precisie. Vul je bij Fabritius de bedoeling in, bij Tartt maakt zij volledig uit wat je moet zien, moet begrijpen.
Het zal daarom zijn dat ik het als een worsteling ervaren heb. Ik vul graag zelf in op de aangeboden contouren. Nu was ik gedwongen alles tot in het kleinste detail voorgekauwd te nuttigen, en dat gaat bij mij ten koste van de smaak.
Dat neemt niet weg dat ik bewondering heb voor haar schrijfstijl. Maar ik ben meer van de kortere verhalen, een snellere vertelwijze.
Ik ben een man van weinig woorden en dit was echt teveel voor me.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

4 gedachten over “Twee puttertjes”

Geef een reactie

