Blazers

Wanneer ik een blog wil schrijven dan kies ik vaak vooraf een titel. Die kan veranderen maar meestal blijft het bij de eerste ingeving. De titel voor dit blog had ik net op mijn scherm staan toen de bel ging. Mijn vriend en oud buurman kwam even buurten. Hij begon met een nogal vreemde openingszin:
‘Weet je nog dat ik vroeger bij de muziek zat, goh, dat is zeker al dertig jaar terug!’
Natuurlijk wist ik dat nog, hij, een paar van zijn zussen ook. Hij had een kornet en wilde nog wel eens op de zondagochtend zijn oefeningen spelen. Hij deed dat dan in zijn slaapkamer, de enige plek waar hij wat rust kon vinden. Vooral zomers, wanneer de balkondeuren van onze slaapkamers open stonden was dat niet altijd fijn. Zo’n oefenpartij gaat natuurlijk gepaard met missers en mijn tere gehoor kon daar op de vroege ochtend niet altijd tegen.
‘Ik kan me zelfs herinneren dat jij dan wel eens de tweede partij blies, met je stem dan, toetpep, toetoepapapè. Dat we muzikaal versus verbaal hele discussies voerden.’ Wel, dat was ik vergeten, had ik misschien verdrongen. Niet alles kan een prominente plaats op mijn harde schijf krijgen.
Enfin, hij vertelt nog wat verder over het plezier dat hij bij de fanfare had et cetera.
En ik dacht, hoe komen we eigenlijk op dit onderwerp? Vanwaar deze terugblik op een grijs verleden. Ik vraag het hem.
“Omdat je blazers op het scherm hebt staan’, is de logische verklaring.
Ik wist wel dat ik dat getypt had maar had heel andere blazers op het oog, mijn stukje van vandaag zou over bobo’s gaan, bestuurders in blazers. Maaar goed, ik laat het nu maar zo.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

9 thoughts on “Blazers”

  1. Ja de logica zelve voor iemand die in het muziek was. En voor jou, kan wat je vandaag wou bloggen misschien morgen meegeven 🙂

Geef een reactie

