Je geld of je leven

‘Ik kom de schadeuitkering halen waar ik recht op heb.’ Tegenover me zit een vent van een jaar of 25. Hij is op de motor uit Eindhoven gekomen, had zijn bezoek telefonisch aangekondigd. Hij heeft zijn motorjack uitgetrokken en naast zich op de bank gelegd. Zijn armen verraden langdurige arbeid op de sportschool. Ze zijn bovendien uitbundig bewerkt met tatoeages, iets wat in die tijd beslist geen gemeengoed was.
‘Ik heb u door de telefoon toch al gezegd dat u geen recht heeft op een schadevergoeding. Uit alles blijkt dat u zelf het ongeval veroorzaakt heeft, niet mijn verzekerde.’ Ik wil mijn betoog kracht bijzetten door passages uit het politierapport voor te lezen. De man zegt niets. Hij haalt een stiletto uit zijn zak en knipt het mes open. Ik probeer kalm te blijven terwijl hij tergend langzaam nagel voor nagel aan zijn linkerhand met het wapen reinigt. Naar de receptioniste heb ik met het afgesproken signaal aangegeven dat dit gesprek verkeerd af kan lopen. Zij weet wat haar te doen staat, ik weet dat ze zowel bewakingsdienst als politie zal alarmeren.
De man tegenover me zegt niets, ik ga aarzelend verder met mijn betoog. Hij zal beslist gemerkt hebben dat ik me niet op mijn gemak voel. Wanneer ook de pinknagel van de linkerhand van het rouwrandje verlost is (de reiniging was op zich heus wel nodig) verplaatst hij de stiletto met een boog naar de linkerhand. De gemaakte boog komt angstig dicht langs mijn gezicht. Ik wijk verschrikt en hij gaat onverstoorbaar verder met zijn schoonmaakbeurt. Wachten duurt lang als je onder druk staat. Al met al zal het hele verhaal misschien een paar minuten geduurd hebben. Dan verschijnen de mannen van de bewakingsdienst en gelijktijdig zie ik een politieauto voor de deur stoppen.
De rest van de middag heb ik vrijaf genomen, ik kon me niet meer concentreren.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

4 thoughts on “Je geld of je leven”

  1. Kan me heel goed voorstellen hoe je je toen gevoeld moet hebben. Ben benieuwd of de maatschappij daarna de poot stijf heeft gehouden en niet heeft uitgekeerd.

Geef een reactie

