De parkpik

Het kan zijn dat ik de feiten een beetje door elkaar haal, dat ik verschillende gebeurtenissen combineer. Maar het is ook allemaal al lang geleden.
Een opmerking over een recent bezoek aan het oude politiebureau Tolsteeg in Utrecht bracht me deze herinnering terug.
In Utrecht, eind vijftiger jaren liepen groen geüniformeerde dienders rond die toezicht moesten houden op orde en netheid in het stedelijke groengebied. Ik denk dat je ze een beetje kunt vergelijken met de BOA (buitengewoon opsporingsambtenaar), de GOA (gemeentelijk opsporingsambtenaar) of, hier ter plaatse de SOA (Schoonhovense opsporingsambtenaar.
De grasvelden tussen de Hoogravense flats waren natuurlijk prachtige trapveldjes maar mochten als zodanig niet gebruikt worden. Voetballen deed je maar op straat. En af en toe liep zo’n partijtje verkeerd af en werd de bal in beslag genomen. Die mochten we dan terughalen op bureau Tolsteeg. Als tegenprestatie, als bewaarloon, mochten we afrekenen met het een uurtje strafregels schrijven in een lokaaltje, achteraan in een lange gang.

Ik mag in het park niet voetballen
Ik mag in het park niet voetballen
Ik mag in het park niet voetballen
Ik mag in het park niet voetballen
etcetera

Nu kon ik dit met ctrl c, ctrl v doen, toen was het allemaal nog echt handwerk. Mijn handschrift heeft het in ieder geval geen goed gedaan.

Dat politiebureau van toen is nu een filmhuis, het Louis Hartlooper Complex aan het Ledig Erf, een plein dat tegenwoordig alles behalve ledig is.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

20 thoughts on “De parkpik”

  1. Ja! De parkpik! Daar waren we bang voor… Met één voet op het gras terwijl er zo’n figuur aan kwam fietsen, waande je jezelf al een hele held. Belachelijk eigenlijk hè? Wij hadden een giga grasveld voor de deur maar mochten er niet op.
    Later is dat veranderd. Toen werd het ene deel speelveld en het andere hondenuitlaatveld. Althans, daar werd het voor gebruikt….

  2. Mja tegenwoordig met de computer is het makkelijker maar dan zou het niet echt straf zijn hé!. Of het aan het handmatig schrijven van die straf ligt dat je geschrift er niet op vooruit is gegaan waag ik te betwijfelen aangezien de jongeren van vandaag welhaast niet meer deftig kunnen schrijven… Jongens, jongens als ik mijn dochter haar kattegeschrift bekijk 🙂

  3. Heel herkenbaar! Ben een keer opgepakt door zo’n (overspannen?) groene parkpik en naar mijn huis gesleept. Daar gooide hij mij tegen de keukentafel. Ik herinner mij niet meer de reactie van mijn moeder. Met wie zij solidair was?????????

  4. Goede Carel,

    Kort geleden bracht ik nog een bezoek met mijn kids aan bureau Tolsteeg, waar ik 6 jaar dienst deed en mijn zoon 15 jaar. T.g.v. ons 55 jarig huwelijk boden onze kids ons dat aan. Veel herinneringen kwam weer boven aan die tijd.
    Ik herinnerde mij nog toen er eens een “zigeunerkoning”, binnen kwam.
    “Mieneer commandant” sprak hij, “Iek geweest bij offizier van Joesties. Hij voor mij zegge, mijn joenge mag vrij.” ( zijn zoon)
    “Offizier van Joesties heeft mij nog niet gebeld,” antwoordde ik. “Als hij dat doet laat ik joenke wel vrij”.
    “Asteblief, dank je wel he” was zijn wederwoord. Hij lachte mij toe, toonde mij zijn gouden tanden. Hij drukte mij daarop stevig de hand.
    Op dat moment daalde een rechercheur de trap af en de handdruk ziende, voegde hij mij toe:
    “Jan tel je vingers na hoor”, en even later betrapte ik mijzelven, erop dat ik haastig een blik op die hand wierp. Gelukkig zaten ze er alle nog aan.

    gr. Jan

  5. Ik had al om 17.30 samen met het hoofdbestuur een slokje genomen en na 00.00 uur een nipje op mijn nieuwe levensjaar.

Geef een reactie

