Dansk for begyndere

Dat hebben ze goed bekeken bij de KRO, gelijk met het wereldkampioenschap voetbal de maand van de detective. Is het een niet spannend, dan het andere wel. En zo kon ik gisteravond kiezen tussen het volgens zeggen oninteressante potje tussen Algerije en Zuid Korea en een Deense detective. Niet moeilijk.
Het zal een jaar of twintig geleden zijn, we boekten een zomervakantie in Denemarken. Met veel plezier waren we er eerder geweest, het land, de mensen, we voelden ons er thuis. De jongens ook, en niet alleen vanwege Legoland. Omdat ik het leuk vind toch tenminste iets in de taal van het land dat ik bezoek te zeggen had ik me een cursus Deens voor beginners aangeschaft, een doos vol cassettebandjes en een boekje erbij. In de auto, van Schoonhoven naar Utrecht, van Utrecht naar Schoonhoven oefenen. Thuis wat grammatica leren. Al snel kwam ik erachter dat de taal goed te verstaan is, veel woorden kom je in het Nederlands, Engels of Duits tegen, niet vreemd want het is ook een Germaanse taal. Andersom, spreken is lastiger maar ik stak er genoeg van op om in Karrebaeksminde de weg te kunnen vrogen, een biertje en kip te bestellen, dat soort dingen. Daarna heb ik er niet veel meer mee gedaan. Maar die Deense detective, het duurde niet lang of ik kon hem zonder ondertiteling volgen. Bovendien was de film onderhoudend.
Die voetbalwedstrijd? Dat is nog een spannend potje geworden met een verrassende winnaar. Alweer, zal ik maar zeggen.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

2 gedachten over “Dansk for begyndere”

  1. Ben ook blij met die detectives,, zo wie zo al mijn favoriete programma,s ,. maar nu dan af en toe even naar de voetbal kijken om de stand bij te houden. Het is inderdaad een toernooi met verrassingen….En de detectiven was niet echt spannend maar onderhoudend..

  2. Een talenknobbel Carel! Ik heb al moeite met een beetje Nederlands accent. Maar lezen is wel wat anders… ik zet vaak de Duitse ondertiteling aan en dan kom ik een heel eind.

Geef een reactie

