Afstanden in de Krimpenerwaard

We komen oorspronkelijk uit Utrecht, de grote stad. Als ik naar mijn lief in diezelfde stad moest, reed ik ruim tien kilometer heen en evenveel terug. We kochten een woning in Schoonhoven, op de rand van de provincies Utrecht en Zuid Holland. En van daaruit gingen we zwemmen in Bergambacht. ‘Jee, wat een eind weg”, het was immers in een andere plaats. Maar vanaf mijn woonhuis in de grote stad naar het zwembad in diezelfde grote stad was verder.
We staan hier voor een gemeentelijke herindeling en het voorstel van de ambtenaren, niet meer dan dat, is om deze dienst hier, een andere dienst daar te laten uitvoeren. Dit voor jou dichtbij, dat voor een ander. En als je uit de stad komt is het allemaal nog dichtbij! Even tussendoor, de meeste mensen kopen regelmatig in Rotterdam, Gouda, Utrecht, allemaal buiten de nieuwe gemeente, geen probleem! Veel mensen werken buiten de nieuwe gemeentegrens, geen probleem. Maar nu begint het geklaag, je moet ‘helemaal’ naar Stolwijk voor een nieuw rijbewijs of paspoort. Nou, nou , helemaal tien kilometer en wel eens in de tien jaar! En voor het WMO-loket moet je helemaal naar Bergambacht. De meeste mensen hebben het nog nooit nodig gehad en misschien wel nooit nodig ook. Lokale voorzieningen in de vorm van wijkteams zullen een deel van het werk overnemen. Maar laten we vooral klagen! Dat je diezelfde mensen in de Lidl in Bergambacht tegenkomt omdat hij daar royaler van opzet is dan hier mag je niet als tegenargument gebruiken.
Want, oh, wat is het moeilijk als iets verandert, dat kan natuurlijk nooit goed gaan!
Overigens lijkt het mij, en dat is ook maar een mening, helemaal niet zo handig om al die diensten te verspreiden. Gewoon ergens lekker centraal, de overige kantoorruimtes opdoeken. Bestuur en uitvoering dicht bij elkaar in plaats van gescheiden omdat er in Schoonhoven zo’n prachtig oud stadhuis staat. Kijk naar Gouda, daar kreeg dat mooie stadhuis ook een nieuwe bestemming. Maar goed, nogmaals, er is nog slechts een voorstel.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

4 gedachten over “Afstanden in de Krimpenerwaard”

  1. Lijkt mij ook handiger, alles bij elkaar, dat is tenminste duidelijk en weet je waar je moet zijn. Anderzijds nu krijgen al die kleine gemeentehuisjes nog een functie, anders schieten ze maar over.

  2. Ach, je kan nooit voor iedereen goed doen hoor! Maar dat er dringend werk moet gemaakt worden van een gedegen, centrale dienstverlening i.p.v. alles en overal versnipperd staat buiten kijf. Ook bij ons gebeurd dit. De modernisering zeg maar, en dat is niet altijd ten kwade 🙂 want nu wordt je soms van hot naar her gestuurd.

Geef een reactie

