Over Abraham en Eva

512px-Adam-und-Eva-1513Wat zeg je, moet dat Adam en Eva zijn? Nee hoor, echt niet! Of Abraham en Sara? Ook niet, ik vergis me heus niet. Dit verhaal gaat over Abraham, de man die iedere vent op zijn vijftigste verjaardag gaat zien, of hij nu wil of niet. En over mijn vader zaliger die in 1967 zijn vijfde kruisje zou halen. Maar hij hoefde geen Abraham, wist allang waar die de mosterd haalde. Nee, hij had liever een Eva. Gehoorzaam als ik toen nog was, vaders wil was wet, ben ik die Eva maar gaan regelen.
Nu was mijn vader vlak voor Sinterklaas jarig, een periode waarin de betere banketbakkers marsepein in overvloed hebben. En een een beetje creatieve bakker komt verder dan het geijkte stukje worst, de aardbei of het varkentje. Ik werkte in die tijd op de Utrechtse Maliebaan. En dus toog ik in mijn middagpauze naar een erkend goede bakker, vlakbij, op de Biltstraat.
‘Ik heb misschien een wat vreemde vraag maar kunt u voor mij een marsepeinen Eva maken?’
De bakker vond het inderdaad maar raar, hoe moest dat er dan uitzien?.
‘Wel, bent u getrouwd? Dan zou u eens goed naar uw vrouw kunnen kijken!’
‘Jawel, tot zover snap ik het wel maar moet ze naakt? En hoeveel ons zal het zijn?’
‘Natuurlijk moet ze naakt, ooit een aangeklede Eva gezien? Eventueel één vijgeblaadje maar niet meer dan dat.’
Hij pruttelde nog even, een van zijn buurvrouwen heette Eva en die had hij alleen maar aangekleed gezien. Maar goed, hij vond het ook een leuke uitdaging. En een paar dagen later kon ik met mijn marsepeinen Eva in een doos naar huis. Mijn vader was er danig mee in zijn sas, had nooit gedacht dat zijn opmerking navolging zou krijgen.
Het vijgeblaadje ging er als eerste af maar pas nadat de familie het fraais bewonderd had. Dat dat op een lichte teleurstelling uitliep laat zich raden, zo goed had de bakker nu ook weer niet naar zijn vrouw gekeken!

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

11 thoughts on “Over Abraham en Eva”

  1. Ik kan me zo voorstellen dat die arme bakker niet goed wist waar hij het had met die vraag. Mocht je daarmee heden ten dage afkomen, ik denk niet dat er ook nog maar iemand raar zou opkijken. En je vader, een oude snoeper 🙂 eerder zijn tijd ver vooruit 😉

Geef een reactie

