Dubbelzinnig

Ik mag dat wel, gebruik maken van een dubbele betekenis van een woord of gezegde. Het is een van de zaligheden die onze taal ons geeft. Welnee, het kan maar heeft niet persé iets met een seksuele gelaagdheid te maken. Zo werd ik een dezer Pinksterdagen geconfronteerd met, ik citeer het betreffende gedeelte uit de e-mail van Jan Spier, de oude Utrechtse diender die hier af en toe een gastblog vult:

Vandaag werd de Heilige Geest uitgestort. In het Bijbelboek Handelingen staat ( Hand.1) dat gebeuren vermeld.
Als het Pinksteren is moet ik altijd aan dat Bijbelgedeelte denken. Oh Ja?
Daar staat o.a. vermeld: Toen zij dan allen bijeen waren was er plotseling het geluid van een gedreven wind en vervulde het gehele huis waarin zij zaten…
Mijn wederhelft had een oom die nogal eens de spot dreef met sommige Bijbelteksten.
Zo liet hij eens een keiharde scheet (sorry Jan, jij schreef het niet voluit) “Kor,”riep zijn vrouw, “schaam je, zoiets doe je toch niet?”
Haar oom, refereerde aan het woord uit de Schrift en gaf als commentaar de eerder geciteerde
tekst. Zodoende moest ik zelf weer aan dat familielid denken, toen mij tijdens het morgenkrieken ook iets onbedachtzaams ontglipte, nou ja ontglipte….Bah, vieze man..

Niets menselijks is ons vreemd. Zo heb ik eens in en toespraak op een begrafenis de overledene geciteerd:

Zelfs de koningin heeft wel eens een bruin vlekje in haar onderbroek

en of ze dan een onderbroek, een slipje of een directoire droeg, het zal mij worst wezen! Overigens vreemd dat Wikipedia op directoire slechts een verwijzing naar de Franse Revolutie heeft. Robespierre heeft vast wel eens de andere betekenis van het woord gezien.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

3 gedachten over “Dubbelzinnig”

  1. Geachte heer de Mari,
    In uw art. Dubbelzinnig noemt u mij een oude diender van de politie. Ik ben zo vrij u te berichten, dat deze kwalificatie mij ernstig tegen de borst stuit. U laat het aan uw volgers voorkomen alsof ik een bejaard mannetje ben, steunend op een wandelstok.
    Ik moet van u verlangen, dat u in het vervolg mij introduceert als “een oud gediende van de Utrechtse Politie.” Kijk mijn waarde, dat is andere koek. Tenslotte word ik binnenkort pas 80 jaar, een leeftijd die men in sommige kringen wel aanduidt als een jonge oudere.
    Ik zou het op prijs stellen als genoegdoening, dat ge voortaan als eerste uw hoed voor mij zoudt willen afnemen.
    Ik heb de eer u te groeten en a.s. vrijdag in de sportzaal zult ge getuige zijn van de in mij sluimerende oerkrachten.
    met groet,
    J. Spier

    1. Ik zou u ook een jongeheer die onlangs de actieve politiedienst verliet kunnen noemen maar dat stuit waarschijnlijk wederom op bezwaren. En wat die hoed betreft, die heb ik onlangs op moeten eten, een wat al te boude bewering mijnerzijds werd op die wijze afgestraft. Desalniettemin, ik begroet u gaarne aanstaande vrijdag

Geef een reactie

