Twee maaltijden

” Wie belt er nu al om net half negen?” Ik weet dat ik de vraag niet hoef te stellen, alleen het schermpje op de telefoon, dan wel de melding na aannemen kan het antwoord geven. DC zegt het schermpje en dat staat voor Dienstencentrum. Inbraak? Problemen met het beveiligingssysteem? Ik zit nog in pyjama, mijn ontbijt is net op, het ochtendblad halverwege. Er is bovendien niemand aanwezig om de vraag te beantwoorden.
Er blijkt een koker nodig voor de dagelijks aangeboden maaltijd, de ingeplande vrijwilliger heeft donderdag te horen gekregen dat hij een nieuwe heup moet krijgen en kreeg meteen krukken aangemeten. Het komt niet echt gelegen, ik heb mijn sportochtend op vrijdag maar nood breekt wetten. Als ik op het Dienstencentrum aankom zijn de aardappels geschild. Het plan is een eenvoudige doch voedzame maaltijd, een tomatensoepje, gebakken aardappels met sla en een kippenkluifje. Lekker, vla met slagroom toe. De eters komen, zoals altijd, niets tekort.  Niet direct de moeilijkste klus maar het lange staan, snijden van van alles voor de salade, de veertig kippenkluifjes tien aan tien braden, het vraagt toch wel wat van de rug. De mevrouw die altijd ‘zij heeft meer gehaktballen dan ik gekregen’ meent te moeten melden krijgt tot grote hilariteit de soep zonder een enkele bal aangeboden, niet veel later wordt dat vanzelfsprekend goedgemaakt. Ik vertel maar niet over het dollen met mijn kookmaatje, het  blogje zou te lang worden. Maar, al met al een vermoeiende maar vooral leuke ochtend, begin van de middag.

Tegen tweeën thuis, ik zoek even de bank voor een half uurtje. Loop op de tablet mijn mail door, geen belangrijke zaken. José is werken, het is aan mij ook vanavond een maaltijd op tafel te zetten. En dus bedenk ik wat er vanavond moet komen. Het weer vraagt om een zomers gerecht en ik besluit terug te vallen op een erkend recept, een salade van schelpjespasta, ansjovis, tuinbonen en zongedroogde tomaten. Ik vergeet dat er ook rucolasla bij moet. Desalniettemin, een heerlijk hapje. Als dit weer of in ieder geval deze temperaturen aanhouden komt er vast nog wel vaker een salade op tafel, recepten genoeg!

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

2 gedachten over “Twee maaltijden”

  1. Een gouwe ouwe, dat recept, staat bij ons ook regelmatig op het lijstje. Gisteren in de tuin gewerkt, daarna toch nog een wandelingetje van 5 kwartier. Ben nu wat stijfjes…

Geef een reactie

