Merel

Al in het vroege voorjaar horen we de merels bij zonsopkomst, vroege, nu te vroege wekkers. Desalniettemin, hun deuntjes klinken als muziek in mijn oren. Als even later de tortels mee gaan doen trek ik het dekbed over mijn oren, op zoek naar een laatste uurtje slaap.
De beestjes hebben hun nest hier in de buurt. In de haag, de pergola, een hoge struik. Relatief laag, ik hoefde niet op mijn tenen te gaan staan om te zien dat er eitjes in het nest lagen. En die eitjes werden mereltjes, zoals het hoort.
En nu word ik een beetje gek van die merels. Ze zien constant gevaar en zetten dan een sirene aan. Schel gepiep.
We hebben een oude dikke kater die graag buiten een plekje in de zon of in de schaduw zoekt, afhankelijk van de temperatuur. Het beest sjokt naar het plekje dat hem het beste lijkt. Heeft geen enkele belangstelling voor wat er in zijn omgeving verder gebeurt. Maar de merels begrijpen dat niet, zien potentieel gevaar voor hun kroost.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

4 gedachten over “Merel”

  1. Ik woord de laatste tijd wakker van grote happers bij ons in de straat, de hele straat ligt open, we krijgen een nieuwe riolering en nieuwe bestrating dus. Wordt vast heel netjes. Maar geef mij maar die merels…………….daar slaap ik wel doorheen.

Geef een reactie

