#50books, vraag ’14-22

Laat ik weer eens een uitdaging opnemen, die van Drs Pee in #50books. De vraag:

Wat was vroeger je leukste sprookje?

Wat is vroeger? Als kind werd me weinig of niet voorgelezen, met al die broertjes en zusjes was daar ook nauwelijks tijd voor, veronderstel ik. Maar zodra ik zelf kon lezen deed ik dat, boek na boek, van Daantje en In de soete suykerbol. Mijn oma, vaders moeder vertelde wel verhaaltjes, waarover?, ik herinner het me niet. Maar vroeger is ook toen mijn jongens klein waren, dat zijn inmiddels ook grote kerels geworden. En dus mag ik ook teruggrijpen naar de sprookjes die ik hen voorlas. De keus is moeilijk. Niet die van de schrijver, met stip bovenaan staat Roald Dahl, met zijn kinderboeken in dit geval. Maar welk verhaal? De reuzenperzik? Mathilda? Sjakie en de chocoladefabriek? Daantje, de wereldkampioen? Ze strijden allemaal om die eerste plek net als de Heksen, de Griezels en Joris en de toverdrank. Maar er kan er maar een winnen en dat is de GVR. Nipte overwinning, dat wel! De jongens waren gek op, die verhalen en ik niet minder!

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

6 thoughts on “#50books, vraag ’14-22”

      1. Ik was en ben een echt sprookjeskind. Ik weet de titel van het sprookje niet meer maar het ging over 7 zwanen die ’s nachts in jonge mannen veranderden. Het warende broers van een meisje. Zij moest hemden breien en wanneer dat gelukt was en ze ze over de hoofden van de zwanen kon werpen zou de betovering verbroken zijn. Zoo mooi………………………..

  1. De GVR! Wat mij daarvan is bijgebleven is dat ze snotkommer aten en prik dronken met bubbels die van boven naar beneden gingen. Daardoor lieten ze scheten ipv boeren na het drinken van een drankje!

Geef een reactie

