Inzet van social media, hoe bereik je je klant

logo SWOS defEr zijn verschillende soorten bloggers, een van de duidelijkste verschillen zit in motivatie, je doet het omdat je het leuk vindt of omdat je het zakelijk kunt gebruiken. En dat geldt niet alleen voor bloggen maar ook voor andere soorten gebruik van social media. Zo kwam ik gisteren de vraag tegen of, zo ja, welke ervaring ik heb met lokale bedrijven die gebruik maken van social media. De vraagstelster heeft input nodig voor een boek dat ze over dit onderwerp schrijft. Wil je die achtergrond hebben, klik dan maar even hier en lees haar blog van gisteren.
Als klant kom ik het hier in de omgeving niet veel tegen. Een restaurant dat maandelijks de nieuwe kaart op het net zet, zoiets. Ik benader het liever vanuit mijn eigen ‘bedrijf’ , de Stichting SWOS. We zijn er voor welzijn en ondersteuning aan ouderen en mensen met een beperking. Niet direct de makkelijkste groep om via het internet te bereiken hoor ik dan vaak. Die oudjes doen niets met Facebook, kopen niet in webshops, twitteren nauwelijks. En voor een deel klopt dat ook, net zoals er ook onder jongeren genoeg mensen zijn die niet veel interesse hebben in wat er op het internet allemaal mogelijk is.
Laat ik voorop stellen, internet en social media, het zal nooit het enige medium zijn om de doelgroep te bereiken. Oudere vormen als huis aan huisbladen, posters in supermarkten, flyeren, we zetten het allemaal in. Maar we gebruiken ook onze website, een weblog en een facebookpagina. Twitter (nog) niet of het moet zijn dat een post  op Facebook automatisch doorgezet wordt via mijn eigen account en daarmee bij grotendeels de verkeerde doelgroep terecht komt.
De website is vooral statisch, ons vaste assortiment is er terug te vinden. Het enige dat af en toe wijzigt is de agenda waarop we onze ad hoc georganiseerde activiteiten plaatsen en waar ook andere organisaties die (ongeveer) dezelfde doelgroep bedienen de mogelijkheid hebben hun evenementen te melden. Een van de voordelen is dat we niet allemaal op dezelfde woensdag ons kerstdiner plannen. De website wordt goed bezocht en vooral de agendapagina is regelmatig in beeld.
We zijn een weblog begonnen waar van tijd tot tijd wat sfeer geschetst wordt, niet de kille feiten, er is een fietstocht, maar het verhaal, we hebben met veertig man heerlijk gefietst en ook nog een museumpje bezocht.  Er is regelmatig bezoek, mede omdat we op Facebook melding maken van een nieuw blog, Maar er is geen of nauwelijks interactie.
skypeWe hebben een Facebookpagina, ik noemde hem al. Hier vermelden we onze blogs en vragen aandacht voor een deel van de evenementen. Ook verwijzen we naar de activiteiten die onze zusterorganisatie uit Bergambacht, zes kilometer verderop, op haar Facebookpagina heeft gepost. Dat gebeurt over en weer. Het medium leent zich om met meer dan alleen maar tekst de boodschap over te brengen. Binnenkort staat er bijvoorbeeld een filmpje op van een Zumbales. Nog steeds groeit het aantal likes, we krijgen aanmeldingen binnen voor activiteiten, we krijgen, zij het beperkt, reacties, aanmoedigingen uit soms onverwachte hoek. We zien dat onze volgers van divers pluimage zijn, mensen die tot de doelgroep behoren maar ook volgers met wie we een zakelijker relatie hebben. Kortom, mensen die geïnteresseerd zijn in ons werk.  En we zien het aantal groeien, op alle ingezette media.
Natuurlijk, het is niet de ideale doelgroep maar heel bemoedigend te zien dat ook deze mensen meer en meer bereikt kunnen en willen worden,
Nog even dit, ouderen zijn best geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen maar moeten wel het nut inzien voor ze er gebruik van maken. Onze computercursussen werden veel bezocht en de motivatie daarvoor was vaak heel concreet. Ik heb een hobby waarvoor ik veel gegevens moet vastleggen, ik ben een stamboomonderzoek begonnen, mijn kleinkind studeert in Verweggistan en die wil ik per mail, per skype kunnen volgen.
Social media, als je het niet probeert kom je er nooit achter, als je het probeert dan kon de uitkomst wel eens verrassend positief kunnen zijn!

Advertenties

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

4 gedachten over “Inzet van social media, hoe bereik je je klant”

  1. Het gebruik van social media zal voor SWOS alleen maar toenemen. Er komen steeds meer ouderen bij die vaardig zijn met die media. Goede zaak dus om nu al zo breed in te zetten!

  2. Jammer dat wij hier in de Zaanstreek en met name in Krommenie niet zo’n actieve organisatie hebben. Gelukkig heb ik er nog niet echt behoefte aan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s