Plan je blogonderwerpen in?

In #blogpraat, een wekelijkse chat met bloggers over bloggersonderwerpen was dit gisteravond de centrale vraag. Zoals altijd lopen de meningen uiteen en er onstond een levendige discussie over zin en onzin van het plannen. Ik kan slechts één conclusie trekken, je moet gewoon doen wat het beste bij je past.
Wanneer ik de vraag op mezelf betrek dan is een simpel nee het antwoord. Ik plan mijn onderwerpen niet maar laat me leiden door de waan van de dag. Hoewel ik het als mooie initiatieven ervaar doe ik niet (meer) mee aan structureel geplande opdrachten als #WOT en #50books. Dat wil zeggen, behalve als ik er zelf zin in heb, bijvoorbeeld omdat het onderwerp me aanspreekt. Mijn blog kent geen structuur. Ik maak de dingen mee, ik krijg onderwerpen in de schoot geworpen. Zoals dit onderwerp.
Wat we vanavond eten? Ik heb geen idee, nog niet. Dat komt wel en op een zodanig tijdstip dat ik de benodigde ingrediënten nog in huis moet kunnen halen. Suddervlees zal wel vroeg afvallen, dat kost teveel tijd, moet te lang staan pruttelen. En verder kan ik nog alle kanten op.
Of ik nog ga fietsen, vandaag? Als het mooi weer is, maar er moeten ook nog andere dingen gedaan worden. Dus het is iets minder snel mooi weer als die werkzaamheden niet opschieten.
Het enige dat mij soms tot plannen dwingt zijn deadlines en vergaderafspraken. En daar kom ik soms verdomd laat achter en dan wordt het persen. Maar verder? Nee hoor, geen planning meer. Ook dat is vrijheid al heeft het niet direct te maken met die, die we gisteren vierden.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

6 gedachten over “Plan je blogonderwerpen in?”

  1. Nou blogonderwerpen plan ik ook niet in, al zijn er wel een paar lopende. Maar past het even niet of geen inspiratie of tijd… ik zie wel 🙂 Vroeger zou ik een gemiste opdracht een ramp hebben gevonden.

  2. Ik *probeer* een soort van structuur te volgen. Maar ja, gelukkig is het een persoonlijk en mijn blog, als ik me een tijdje niet zo goed voel, dan voel ik me niet verplicht.
    Jammer dat ik #blogpraat gemist heb, maar het onderwerp sprak me niet zo aan , en ik had een reuze spannend boek …schaam…..

Geef een reactie

