In de rij, maar vrij

Gisteravond hebben we de documentaire In de rij voor Anne Frank gezien. Mijn belangrijkste conclusie, het verhaal is niet ten einde, het is vervolgd, het wordt helaas nog steeds vervolgd. Nog steeds worden mensen onderdrukt, leggen mensen hun medemens hun regels op, worden er mensen vernederd, vernederen mensen. En overal, en niet alleen in oorlogstijd. Het is eigenlijk meer een bevestiging van een veel eerder getrokken conclusie.
We willen misschien wel maar niet allemaal. En daarom is het goed dat we van tijd stilstaan bij wat gebeurd is, nog steeds gebeurt.
Vrij is niet kunnen doen wat je wilt, vrij is anderen vrijheid geven. Voor anderen ben jij dan een ontvanger en zo profiteert iedereen.
Een klein voorbeeld maar tekenend voor de egoïsme, en dus het slechts uitgaan van je eigen belang. Gisteren passeerde een foto op de social media. Een treincoupé vol rommel, men had er gezellig geluncht en een flesje bier genoten, de stakende schoonmakers kregen de schuld dat de troep achterbleef. Dat soort vrijheid, ik hoef toch zeker mijn eigen rommel niet op te ruimen, daar zit niemand op te wachten. Vrijheid is in mijn beleving vooral ook je verantwoordelijkheid nemen!

Als mensen in dit voorbeeld al hun eigen belang laten prevaleren, wat is dan nog mijn vrijheid. Mag ik in hun rotzooi reizen? Ik laat aan de lezer de parallel te trekken naar ernstiger zaken.

Vandaag vieren we onze vrijheid. En dat is goed. Maar laten we tegelijkertijd ook anderen hun vrijheid gunnen!

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

7 gedachten over “In de rij, maar vrij”

Geef een reactie

