Vrijmarkt

Het is vandaag koningsdag, de spellingscontrole herkent het woord nog niet. Tot vorig jaar hadden we hier een Koninginnedag. ah, hier zegt de spellingscontrole alleen dat ik het met een hoofdletter moet schrijven. Goed, Koningsdag dus. Dat wordt, ik duik even het verleden in, traditioneel aubade zingen, ergens centraal in de stad. Wij moesten daarvoor naar het Domplein in Utrecht, een wandeling van ruim een half uur in klasverband. Onze jongens werden naar Stenenbrug gedirigeerd, het pleintje voor het stadhuis in Schoonhoven. Start voor het bejaardenhuis, muziek voorop. En zo had ieder stad en ieder dorp een plaats voor de aubade. Crêpepapieren mutsen in oranje, als het regende dan liepen de kinderen de hele dag verder met oranje haren. En na de aubade spelletjes, voor de kinderen, de volwassenen. Oud-Hollands, spijkerpoepen, ringsteken, hoepelen. Competitief maar vooral voor de lol.
Nederland was oranje versiert, we fietsten van dorp naar dorp, overal vlaggen, oranje bogen, kronen op lantarenpalen. En dat is nog steeds zo.
Alleen er is, ik weet niet precies wanneer, iets bij gekomen, een oranjemarkt. Schijnt heel gezellig te zijn, je ziet het (bijna) overal. Tussen alle rommelmarkten, brocantes, kindermarkten,  braderieën, jaarmarkten, noem maar op, door kunnen we nu ook ons geluk testen op dit feest. Misschien treffen we dat we de verrassing van komend jaar voor Tussen kunst en kitsch treffen, kopen we voor vijf euro een Manet. Misschien ook lopen we een salmonellavergiftiging op omdat er niet juist met de EU-regels op het gebied van hygiëne omgegaan is,
Hoe dan ook, ik gun ieder een fijne dag met, en daar ziet het naar uit, mooi weer. Op de een of andere manier pikken we er ook wel iets van mee. Nee, hopelijk niet die salmonella. 

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

4 gedachten over “Vrijmarkt”

  1. Ook ik denk met nostalgische gevoelens terug aan Koninginnedag. Als scholier van de zesde klas mocht ik eens de vlag dragen in het voorste gelid van een keurig geordend peloton kinderen.
    Op het Domplein zongen we de van te voren geoefende vaderlandse liederen o.l.v. Mas Bakker, die trompettist was in het USO. Ach, welk kind van nu kent nog een vaderlands lied? Zelfs het “Wilhelmus” is voor menigeen onbekend. Wij leerden nog een van de coupletten: Graaf Adolf is gebleven in Friesland in den slag….
    Later als bereden politieman begeleidde ik, samen met een collega groepen kinderen naar het Domplein. Een feest vond ik dat, te paard gezeten, het hoofdstel versierd met oranjelint, zulk werk te mogen doen.
    Ter herinnering aan die tijd heb ik hedenmorgen de driekleur met wimpel uitgestoken en op bescheiden wijze een Oranjebitter tot mij genomen.

    1. Gisteren, vrijdag, mocht ik nog een oranjebitter genieten onder het toeziend oog van een groep toeristen. Ik had dan ook dapper het eerste en aarzelend het zevende couplet van onze nationale hymne meegezongen. Vandaag genoot ik van een kopje koffie met een oranje tompouce (lekker maar onhandig) en van een korte fietstocht door de waard. De rest van de festiviteiten is aan me voorbij gegaan

Geef een reactie

