Er gaat een wereld voor me open

Er gaat een wereld voor me open, dat wil zeggen dat mag ik hopen. Gisteren heb ik mijn halfjaarlijkse lenscontrole gehad. Ik trof een jongedame die de nodige controles uitvoerde en hardop constateerde dat mijn zicht, na correctie, meer dan voldoende was. Leuk om te horen, natuurlijk. Maar ik ben niet helemaal tevreden over de correctiemiddelen. Voor veraf gebruik ik maandlenzen, lees ik dan heb ik een leesbril nodig. Wanneer het om de krant of een boek gaat dan is dat niet zo’n probleem maar ik moet ook nog wel eens wat lezen als de leesbril niet bij de hand is. Stel je voor, je loopt in de supermarkt en wil iets van de verpakking van het een of ander lezen, dat gaat niet, of tenminste moeizaam. Stel, je wilt onderweg een hapje eten en krijgt de menukaart aangereikt, sorry, maar heeft u er ook een leesbril bij? Klein leed, toegegeven, maar leed.
Nu zijn er al enige jaren multivocale lenzen op de markt, dus voor veraf maar met leesgedeelte. Alleen, ik heb een cylinderafwijking en daarvoor waren ze er niet. ‘ Nu wel’, zei de jongedame, ‘maar ik heb misschien wel een betere oplossing, monovisie’.
‘Nou, leg me dat maar eens uit’, ik had er niet eerder van gehoord. Het blijkt dat men in dat geval het dominante oog, er is er altijd een beter dan de ander, voorziet van de correctie voor veraf, het tweede oog krijgt dan een correctie voor dichtbij. Niet helemaal de sterkte van de leesbril die je gewend bent, iets minder. Ze voorzag de pasbril van de gewenste configuratie en het zag er op het eerste oog goed uit. Of ik ervoor voelde?
‘ Welja, laten we het maar eens proberen. Voor een week of twee, dan, bevalt het dan gaan we ermee door.’ Ik wil dan wel even in de praktijk uitproberen of dit inderdaad de juiste oplossing voor mij is. En dat kon, dus nu bestelt ze een plus- en een minlens voor me. Als het werkt heb ik de leesbril niet meer nodig. Ik ben benieuwd!

Overigens, op zoek naar informatie kwam ik op deze site terecht. Onbegrijpelijk, een soort automatische vertaling van Bing, Google translate ofzo, onleesbaar, ook met leesbril.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

8 gedachten over “Er gaat een wereld voor me open”

      1. Ik heb er al jaren plezier van.Maar voor mensen met cylinderafwijking zijn ze nog niet zo lang op de markt .dus dat klopt wel….Ik heb dus ook lensen met monovisie.geweldige uitvinding…

  1. Ben benieuwd naar je ervaringen. Ikzelf draag een bril met multifocale glazen en prisma (tegen dubbelzien). Heb een tijdje zonder bril moeten doen en kon dus niet lezen. Een ramp!
    Succes!

  2. Hoi Carel,

    Ook ik heb een leesbrillegie maar soms mis ik hem als ik in de supermarkt loop en net als jij even wil kijken wat er allemaal onder de verpakking schuil gaat. Ik heb het probleem opgelost door hier bij de BS store in Lopik een leesbrilletje aan te schaffen voor de prijs van 95 cent. !!!
    Ik neem hem nu voor vast mee. Een ideetje voor je?

    gr. Jan

    1. Ik heb meerdere leesbrillen, ze liggen op strategische plekken maar toch grijp ik vaak mis. Ik ben nogal een beweeglijk type zoals je weet. Nee, ik hoop dat dat monovisie ook voor mij een geschikte oplossing is

Geef een reactie

