#WOT 13 ’14

Vrijheid is het woord van deze week, een relatief begrip. Ook vrijheid is een kwestie van bindende keuzes maken. Simpel voorbeeld, vrijheid in het kiezen van de linker of rechter weghelft in het hedendaagse verkeer is een vrijheid die je niet moet willen. De vrijheid die je hebt is een vrijheid die beperkt wordt door eerdere keuzes. Het huwelijkse ja-woord beknopt je vrijheid, een bewuste keus voor beperking. Toen ik nog op de loonlijst stond was dat een noodzakelijke beperking van mijn vrijheid, nu ik mij op het vrijwilligerswerk gestort heb beperk ik wederom mijn vrijheid.
Vrijheid van meningsuiting, een mooi goed maar alleen als je in staat bent jezelf ook de vrijheid te ontnemen ongenuanceerd of ondoordacht maar van alles te schreeuwen.
Vrijheid gaat gepaard met beperkingen, een contaminatie in terminus.
En toch koester ik mijn vrijheid omdat ik haar niet opgelegd krijg door een regime, door een samenleving, ik moet er alleen wel rekening mee houden. En zowel die vrijheid als dat rekening houden is een groot goed.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

13 gedachten over “#WOT 13 ’14”

  1. Vrijheid is inderdaad een relatief begrip. Maar ben ik blij dat ik in onze contreien leef. In december zat ik met een groep studenten samen in een filosofie-cafe, eentje daarvan kwam uit Cuba. Och zei die, wij keken niet vreemd op als er opeens een klasgenootje niet meer verscheen. Waarschijnlijk zijn gedacht ergens over gegeven en opgepakt door de politie. Die zien we vast nooit meer terug. Over tot de orde van de dag. En tegen het einde van het schooljaar was vaak de klas gehalveerd. En ik had zoiets van ‘What the F**ck’, echt heel moeilijk om je zoiets voor te stellen als je met zo’n grote vrijheid als de onze bent opgegroeid. Maar daar is dat blijkbaar normaal. Ik vond en vind dat bizar, breng daar je leven maar es door.

  2. Deze week gesproken met een onbekende vrouw uit Sierra Leone. Zij was 10 jaar terug gevlucht en als vluchteling in Leiden terechtgekomen in een AZC? Hoogzwanger van haar zesde kindje.
    Uiteindelijk zijn er na 2 en na4 jaar 4kinderen alsnog bij haar gekomen , is haar man nog steeds spoorloos en is zij nog een dochter’ kwijt’. Hoogstwaarschijnlijk omgebracht.
    Ik sprak haar in het ziekenhuis. Ze wachte op de uitslag of ze wel of geen borstkanker heeft.
    Vrijheid, heeft ze het eindelijk en wordt zij opnieuw gevangen, nu in een misschien ziek lichaam.
    Marina

  3. Mensen vinden me lang niet altijd aardig als ik van mijn hart geen moordkuil maak. Maar ik word er niet om opgepakt en van mijn vrijheid berooft. Het lijk me verschrikkelijk om zo als in de vroegere oostbloklanden b.v. te moeten leven. Ik ben dankbaar om het Grote Goed van onze vrijheid van meningsuiting. Moge die ons gegund blijven.

Geef een reactie

