Investeren in de toekomst

‘We gaan beginnen met het aanmaken van een account op Facebook.’
Sietze en Marije, twee middelbare scholieren hebben een presentatie voorbereid in het kader van hun maatschappelijke stage. Hun publiek, 12 senioren die met hun tijd mee willen gaan, de meesten hebben al een account maar ook vragen. De uitleg omvat de technische kant maar we worden ook gewezen op de voordelen en de gevaren. Leuk, die Social Media, maar wees voorzichtig!

Anderhalf uur later zie ik alleen maar tevreden gezichten, de scholieren hebben het er goed van afgebracht, de ouderen hebben het nodige opgestoken. We blijven achter met de stagiaires, nog even de boel opruimen. Laptop en beamer terug in de tas, stoelen weer op de plek. Ook dat hoort erbij.
‘ Wat doen jullie toch veel voor de gepensioneerden, ik zie dat zowel hier als in Bergambacht.’ Marije loopt zowel bij SWOB als SWOS stage en is onder de indruk van het gebodene.’ De mensen hoeven hier beslist niet achter de geraniums te gaan zitten!’

Ik kan haar observatie alleen maar onderschrijven. In onze waard wordt erg veel georganiseerd, er is voor elk wat wils. Niet alleen als het gaat om het opdoen van kennis, ook op het gebied van bewegen, van cultuur en gewoon van gezelligheid.
Ah, preken voor eigen parochie, ik hoor het u denken. En u heeft gelijk. Maar het is dan ook ontzettend belangrijk om ook op latere leeftijd actief en onder de mensen te zijn.
Niet dat u zich per se dient aan te melden bij een welzijnsstichting, u kunt natuurlijk ook zelf van alles organiseren. Gewoon doen, zou ik zeggen. Want waar het om gaat is dat u gezond bezig bent, maar ook voldoende kennissen heeft in uw persoonlijke netwerk.
Het zal u niet ontgaan zijn, de maatschappij verandert, participeren is het nieuwe modewoord.

We verhuizen van onze koopwoning naar een levensloopbestendig appartement als we nog goed ter been zijn. Dat appartement heeft een lift, geen drempels meer, de badkamer is ruim. Je kunt immers niet weten, straks heb je misschien een rollator nodig, of een rolstoel. We moeten er ook aan wennen dat straks professionele hulp niet meer zo vanzelfsprekend is. Dus ook in een goed netwerk investeren is in de toekomst van groot belang.

Met andere woorden, een sociaal netwerk is van levensbelang, leuk op Facebook, nodig in het echte leven.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

8 gedachten over “Investeren in de toekomst”

  1. Een goed netwerk is inderdaad heel belangrijk. Zeker als je, zoals in mijn geval, geen kinderen hebt en een heel kleine familie. En ik begin ook steeds meer richting appartement te gaan met mijn gedachten.
    Zolang mijn moeder er nog is blijf ik Utrecht-gebonden maar verder is wat mij betreft het hele land mogelijk. Mijn netwerk doorkruist het hele land namelijk.

    Je zet me wel weer even aan het denken met je blog voor wat betreft mogelijkheden voor ouderen bij mij in de wijk. Ik heb geen idee, weet je dat? Ik heb mezelf ook nog nooit tot bij de ouderen behorend gerekend. Is dat nou struisvogelgedrag?

    Ik ga toch maar eens mijn licht opsteken… 😉

      1. Precies! Vandaar dat mettertijd verhuizen naar een appartement steeds vaker door mijn hoofd speelt. En ik ben “potjes” aan het maken op mijn spaarrekening. Waarbij die ‘voor de oude dag’ belangrijker wordt naarmate de ouderenzorg verder wordt uitgekleed door Den Haag….

Geef een reactie

