Vogels tellen

valkenDe pot pindakaas is opnieuw gevuld, ze zijn er gek op, onze gevederde vriendjes. Beurtelings zitten er koolmeesjes, roodborstjes, huismussen elkaar de kans te geven mee te genieten van het lekkers. Eigenlijk niet nodig, nu bijvoederen. Het wil maar geen winter worden.
Ik zit voor het keukenraam, kijk de achtertuin in met een bloknoot op mijn knieën. Vandaag moet ik een half uurtje passerende vogels turven. Het mag ook morgen, maar je kunt het maar gehad hebben. Een half uur maar en dan moet ik het hoogste aantal van een soort vermelden. Dat is goed te doen behalve met de mussen. Als die nu eens eventjes stil zouden willen blijven zitten! In de struiken, net achter onze tuin huizen er weet ik veel hoeveel, misschien wel dertig, of nog meer. Ze mogen dan landelijk in aantal sterk teruglopen, hier is daar niets van te merken. Ah, twee tortels, dat stel komt hier vaker langs, wonen twee tuinen verder. En die kauwen zie je hier ook regelmatig. In de voortuin landt nog wel eens een enkele keer een reiger, bij de vijver. Maar dat is de voortuin, die telt niet mee.
Kijk, de kat van de buren, de hele tuin weer leeg. Op het dak van de schuur zitten twee merels te wachten tot de kust weer veilig is. Genoteerd!
Ah, de kookwekker gaat af, mijn half uur is gevuld. Wat de mussen betreft sla ik er maar een slag na, niemand zal het natellen. De rest klopt wel, zo ongeveer dan.

Overigens ben ik van mening dat de plus-boodschappenpakketten bij de voedselbank terecht dienen te komen.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

10 gedachten over “Vogels tellen”

  1. Ik had ook zoiets gelezen en dacht dat je er een hele dag aan kwijt zou zijn, een half uurtje is goed te doen en ook leuk. Ik sta regelmatig voor mijn keukenraam naar buiten te turen, ook kijken naar mijn pindakaaspot. Bij mij maken de roeken hem meestal leeg grrrrrrrrr………… Een half uurtje is zo wegverdroomd.

      1. Van die grote zwarte vogels maar geen kraaien, ze zijn kleiner…. of is het een Zaanse naam?? En een merel ken ik ook wel hoor. Groter dan merels en niet zo fel zwart.

      1. Haha, nee hoor! Gewoon bij ons in het dorp langs de rand van het overstromingsgebied maar er waren er dit jaar gewoonweg superveel en die blijven ook niet zitten hé… lol…

Geef een reactie

