Kettingkunst

Litho van Fon Klement
Litho van Fon Klement
Mooi woord, Trudi, kettingkunst. Van Dale zal het nog niet kennen maar na swaffelen en selfie hebben we wel weer eens een nieuw woord van enig niveau nodig. Waar gaat het om?
Op Facebook gaat de uitdaging rond om op uitnodiging een werk van een aangedragen kunstenaar te posten en dan vervolgens om likes, vind ik leuks te vragen. Degene die in die zin reageert krijgt van jou het verzoek om een werk van een met name genoemde kunstenaar te tonen. Je krijgt dus zelf een kunstenaar die jou misschien wel helemaal niets zegt gaat op zoek naar zijn werk, maakt een keuze en post die. Vervolgens reageren jouw vrienden en die geef je dan een kunstenaar waarmee zij aan de slag moeten. Dat tweede is essentieel want op die manier verbreek je de ketting niet.
Ik kreeg Fon Klement, de naam zei me in eerste instantie niets maar door op zoek naar zijn werk te gaan kwam de herkenning terug.
Een kunstenaar die je toegewezen krijgt kan je helemaal niet liggen, niet jouw stijl. Maar je kunt wel naar zijn/haar werk kijken en nieuwe indrukken opdoen. En door het door te geven zien ook anderen dat werk en zijn mogelijk (bij minder bekende kunstenaars) benieuwd naar meer van hun werk.
Met al die bezuinigen op de kunst en musea gelukkig een nieuwe manier op artistieke uitingen, beeldende kunst, opnieuw onder de aandacht te brengen. En, let wel, er is geen beperking qua kunstvorm. Ik vroeg schilders maar ook een beeldhouwer en toonde een litho. Mijn volgende opdracht, mocht die gevraagd worden gaat om een werk van een dichter.

Overigens ben ik van mening dat de plus-boodschappenpakketten bij de voedselbank terecht dienen te komen.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

4 thoughts on “Kettingkunst”

Geef een reactie

