Geen Kerstverhaal

Ze komt uit de Hoorn van Afrika. Haar land is verscheurd door onderlinge strijd en zij is een van de velen die een bloedbad wisten te ontvluchten. Uiteindelijk kwam ze in Nederland terecht. Haar man en kinderen wisten ook weg te komen maar bleven in Afrika, werden tegengehouden, mochten Europa niet in.
Het moet een hel voor haar geweest zijn maar ze ging de strijd aan en kreeg het na jaren vechten voor elkaar dat haar vier kinderen hier mochten komen. Haar man nog steeds niet maar in ieder geval haar kroost.
Via de woningbouw kreeg ze een woning toegewezen, groot genoeg maar kaal en leeg. Via wat oproepen in de social media kwam er gelukkig snel hulp. Wie heeft er een bed over, een matras? Wie kan bedlinnen leveren en gordijnen? Alles is welkom, niets had ze dan de paar meubeltjes die haar oude appartement sierden. Vanuit het hele land kwamen spulletjes en spullen. Er was een aannemer die in het weekend zijn busje beschikbaar stelde om de grote stukken op te halen. En haar huis kon ingericht worden.
De kinderen gaan naar school. Zij doet vrijwilligerswerk en werkt hard aan haar kennis van de Nederlandse taal. Ondertussen hopen ze ook papa deze kant op te kunnen halen.
Voor zo’n verhaal heb je toch geen Kerstmis nodig, dit kan gewoon het hele jaar door.

Overigens ben ik van mening dat de plus-boodschappenpakketten bij de voedselbank terecht dienen te komen.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

6 gedachten over “Geen Kerstverhaal”

  1. Ik vind het ook te gek voor woorden dat we hier alleen rondom Kerst aandacht aan besteden. Het is al erg dat we als mensheid maar niet verder evolueren dat oorlog e.d. nog steeds een vast onderdeel is, maar we zouden het hele jaar bezig moeten zijn om mensen hulp en onderdak te bieden die het hard nodig hebben.

  2. Inderdaad ja, het hoeft niet alleen rond Kerst… jammer genoeg denkt niet iedereen er zo over en worden sommigen enkel warm gemaakt voor het leed van anderen als er grote evenementen aan te pas komen – zoals er wel meerdere zijn dezer dagen.

Geef een reactie

