Er is kennelijk meer tussen hemel en aarde

Jaarlijks ritueel, einde van de lente, we kiezen uit het programma-aanbod van de Goudse Schouwburg een aantal voorstellingen. We houden van die linkse hobby, zitten graag een avondje cultuur te snuiven. Af en toe gooien we er iets onbekends tussendoor, meestal een beginnend artiest in de kleine zaal. En zo dachten we ook de voorstelling van woensdagavond gekozen te hebben. Een Haagse lolbroek, laten we maar eens een ander dan Sjaak Bral nemen.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat we de beschrijving niet goed gelezen hadden. Hadden we dat wel dan was dit kaartje niet gekocht.
We kwamen terecht in een bizarre vertoning, een helderziende, Peter van de Hurk, die aan de hand van foto’s en ander materiaal op zoek ging in het dodenrijk. Contact zocht en contact scheen te vinden. Ik had de man moeten kennen van de televisie, hij doet op SBS wat van die occulte dingen. We hebben het nooit gezien (dat geldt voor meer programma’ s, zeker van dat soort).
Sorry, ik geloof hier niet in. Ik zie af en toe dingen waarvan ik denk, doorgestoken kaart. Ik zie ook dingen niet en dat vind ik nog griezeliger. Uitgesproken ‘waarheden’die na ontkenning onmiddelijk ingeslikt worden, klets er maar overheen, dat merken ze toch niet.
Een halfgevulde grote zaal maar grotendeels fans, kennelijk. Mensen die wisten waarvoor ze kwamen. Mensen die foto’s en/ of voorwerpen inleverden van overleden geliefden. En een van der Hurk die alsmaar contact had met de overledenen, overledenen die dan altijd weer hun rust gevonden hadden. Was het niet in het begin van de ontmoeting (‘Hij is nog steeds ontzettend kwaad op zichzelf’), dan was het wel aan het einde. Goede adviezen, ‘zet dat speeldoosje weer terug waar het altijd stond’, en ‘je moet hem loslaten dan kan hij definitief over, hij is nu nog te aards’. Emotheater, tranen met tuiten en af en toe een grap of grol om de spanning te breken.

Jaren geleden schreef ik een verhaal over een schoolkamp, volledig uit de duim gezogen. Met dien verstande dat de kern van het verhaal, de jongen die op afstand de dood van zijn geliefde opa gewaar wordt, op ervaring stoelt. Ik was toen als leider mee met een jeugdkamp, we zagen de onverwachte kentering bij de jongen en later vernamen we het moment van overlijden van opa, de tijdstippen kwamen overeen.
Ik vertelde ook ooit een verhaal bij de boekpresentatie van Adrenaline, volledig uit de duim gezogen.

Wie het weet mag het zeggen. Maar alsjeblieft niet in een theater.

Overigens ben ik van mening dat de plus-boodschappenpakketten bij de voedselbank terecht dienen te komen.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

10 thoughts on “Er is kennelijk meer tussen hemel en aarde”

  1. Jaren geleden belde mijn moeder mij met de vraag “of er soms iets bij ons aan de hand was.” Gelukkig niet moeder, hoezo deze vraag? Ja, ik heb zo’n onaangenaam gevoel over mij en plotseling krijg ik een hevige pijn in mijn hand. Misschien gestoten, overbelast? Nee dat niet, maar ik heb er zo’n onaangenaam gevoel bij…Ik heb al naar je zus gebeld, maar die gaf geen gehoor. ( Steenwijk)
    Later bleek, dat precies op dat tijdstip mijn zus uit Steenwijk op 150 km afstand van Utrecht haar hand tussen het autoportier kreeg toen de rijinstructeur de deur dicht gooide toen mijn zus nog net even haar tas wilde pakken. Met een bloedende en zeer pijnlijke wond bracht hij haar naar het ziekenhuis in Meppel.Toeval.? Ik heb nog diverse van dit soort ( waar) gebeurde verhalen in petto.

    Jan

Geef een reactie

