Dictee #WOT 50-’13

Het woord voor deze donderdag is dictee, die vervelende schoolopdracht waarbij van je geëist werd foutloos te schrijven. Ik heb veel geleerd van die oefeningen. Niet dat ik altijd foutloos spelling- en grammaticaregels toepas, ik ben ook maar een mens.
Wel de eis die ik mezelf stel, schrijf foutloos Nederlands. En dat is niet altijd even eenvoudig. Menig jurist struikelt over de dt-regel en die mensen zijn toch van academisch niveau. Zelfs beroepsschrijvers laten steken vallen, lees je dagelijkse nieuws er maar op na.
Ik heb de neiging dat foutloos schrijven ook van anderen te eisen. Regelmatig zit ik met een virtueel rood potlood de tekst van anderen te corrigeren. Alleen bij tweets ben ik milder, die zijn zo vluchtig!

Overigens ben ik van mening dat de plus-boodschappenpakketten bij de voedselbank terecht dienen te komen.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

4 gedachten over “Dictee #WOT 50-’13”

  1. Doordat taalregels nogal eens veranderen wordt het moeilijk alles goed bij te houden er zijn zoveel twijfelgevalletjes. Ik doe elke dag de test van Beter Spellen op de computer. Je moet dan in 4 regels het goede woord invullen via multiple choice. Erg leuk om te doen en je kunt altijd doorklikken naar uitleg.

  2. Meestal ben ik redelijk coulant maar ik stoor mij enorm aan evidente schrijffouten in brieven van school. Vooral ook omdat elke brief er wel een of twee bevatte.

Geef een reactie

