Verkooppraatjes

“Ik ben op zoek naar een nieuwe auto en vind dat en dat model van U wel leuk. Maar ik kijk ook even bij uw concurrent, die heeft misschien ook wel iets passends.” De autoverkoper schiet meteen in de verdediging. In plaats van zijn eigen modellen aan te prijzen kraakt hij het aanbod van de concurrent af.

De nieuwe tandarts: “Wat is dat voor een metselaar geweest, die vorige tandarts van u. Ik vrees dat ik alle vullingen moet vervangen, wat een prutser!”

Ik heb er een bloedhekel aan, dit soort reacties. Stel je concurrent maar voor als een stuntelaar of bedrieger en ik ben je man. Wel, bij mij niet. Prijs je eigen goederen maar aan en dan maak ik de keus wel. Geef mij gewoon een eerlijk antwoord op mijn vragen anders loop ik weg. Zoals toen in die telefoonwinkel waar ik om een eenvoudig toestel vroeg met een paar vereisten. En men toen de duurste modellen begon aan te prijzen. “Heeft u mijn vraag niet gehoord?, ik ga wel ergens anders kijken!” 

Sta ik dan niet open voor advies? Natuurlijk wel, maar de intentie van een dwingend verkooppraatje ten opzichte van een welgemeend advies hoor je al snel aan de toon, aan de manier waarop iets gezegd wordt.

Oh, en nee, ik ga geen nieuwe auto kopen en heb een prima tandarts.

Overigens ben ik van mening dat de plus-boodschappenpakketten bij de voedselbank terecht dienen te komen.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

3 gedachten over “Verkooppraatjes”

  1. Heel herkenbaar! Ik geef meestal meteen lik op stuk:”ik vroeg dit of dat, dus geef daar antwoord op!”. Vooral bij telefonische verkoop of helpdesk overkomt me dit vaak.

Geef een reactie

