#50books, vraag 47

Welke boek(en) uit de NRC lijst heb je nog niet gelezen maar ga je zeker binnenkort alsnog lezen (oftewel: waarom maken we onszelf gek met een almaar groeiende lijst van ‘nog te lezen’ boeken)?

Eerst maar even een link naar die boekenlijst uit het NRC, weet je waarover we het hebben.

Ik heb hem helemaal tot onderaan doorgescrolled! En kom tot het opzienbarende resultaat één boek gelezen te hebben. Eén boek uit die lijst dan want ik heb er veel meer gelezen. Boeken die wat mij betreft beslist ook in die lijst opgenomen hadden kunnen worden. Natuurlijk ten koste van andere boeken maar omdat ik die niet ken heb ik geen idee welke ik zou schrappen.
Ik denk dat ik met bovenstaande zin direct de onzin aangeef van dit soort lijstjes. En wel om twee redenen, niemand is in staat om al het gedrukte te lezen en ten opzichte van de rest te plaatsen. Ten tweede, ieder zijn meug, smaken verschillen. Stel dat wij dezelfde boeken zouden hebben gelezen, ze zouden ongetwijfeld niet in dezelfde rangorde van goed naar slecht geplaatst worden. Kijk naar eerdere vragen in deze serie, hoeveel boeken worden er niet genoemd als beste, als teleurstellendste, als wat dan ook, puur op grond van eigen beleving. En, zo hoort het ook!

 Overigens ben ik van mening dat de plus-boodschappenpakketten bij de voedselbank terecht dienen te komen.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

7 thoughts on “#50books, vraag 47”

  1. Toch heb ik wel mijn eigen lijstje van te lezen boeken, ik schrijf daar de titels op van boeken die me door bekenden worden aangeraden en ik schrijf de naam van de aanrader erbij! Meestal weet ik wel wat voor soort boeken het dan zijn en kan ik een boek kiezen dat past bij mijn stemming.

  2. We kunnen handen schudden hoor, slechts twee ook al staan er nog een stuk of wat op mijn verlanglijst maar that’s it! Heb dan weer heel andere boeken gelezen, tja… ieder zijn smaak hé… Stel je trouwens voor dat iedereen dezelfde boeken zou lezen, ocharme de schrijvers dan wiens naam niet op de lijst voorkomt 🙂

  3. Was nou toch wel benieuwd geworden naar die lijst. Ik heb er één boek van gelezen maar van een aantal schrijvers wel een andere titel.

Geef een reactie

