Verhuftering

Is dat een goed woord? Je doet het er maar mee, het lijkt me in ieder geval duidelijk! Ik erger me er met de dag meer aan. Moet ik niet doen, maar ja. Sinds een jaar of tien, vijftien mogen we elkaar voor alles uitmaken, vrijheid van meningsuiting noemen we dat. Met dank aan een Theo van Gogh, met dank evenzeer, en ik mag ze andersom noemen, Pim Fortuyn. Bart de Graaf ook met die ‘ o zo leuke’ manier van afzeiken van de medemens. Waar een Janmaat nog niet wegkwam met een discriminerende opmerking, zich in ieder geval voor de rechter moest verantwoorden kan vandaag de dag kennelijk van alles gezegd worden. Liefst anoniem, de regel voor velen op de social media. Een blank meisje dat jouw idee over de Zwarte Piettraditie niet deelt kun je dus best “met je vuist in haar reet naaien” of uitmaken voor een “moffenhoer”, heulend met de vijand, in casu de donkerder medemens. Wanneer je iemand bijna het ziekenhuis in rijdt dan maak je hem liefst uit voor alles wat mooi en lelijk is, had ie maar niet in de weg moeten lopen. Het is toch heel normaal dat je iemand voor rotte vis uitmaakt als hij/zij iets anders doet dan jij verwacht had, je gaat er in ieder geval van uit dat jouw verwachting de enig mogelijke is.
Wanneer een zangeres in haar onnozelheid maar met goede bedoelingen iets te enthousiast likes wil honoreren met een gift op giro 555 dan moeten we haar met zijn allen weghonen. Maar een BN’ er mag een Chinees voor het hele land voor schut zetten en zijn televisiemaatschappij knipt het grove verbale geweld er niet uit, nou ja, later komt het protest voorzichtig op gang.

Waar komt dit allemaal vandaan. De social media, je kunt er lekker anoniem iemand bashen? Het zal een rol spelen, maar er is mijns inziens meer. Er wordt niet meer gecorrigeerd, sterker, daar waar het goede voorbeeld gegeven zou moeten worden gaat het al fout. Politiek, pers, media, met iets meer respect voor ‘ de ander’; kun je veel bereiken. De huidige discussie over Zwarte Piet, vermengd met die van racisme , met die van integratie, met die van volkscultuur en eigen belang is slechts een voorbeeld. Het respect voor andermans mening ontbreekt, het respect voor andermans gevoelens bestaat niet meer. Het is voor mij meer dan het verfoeilijke racisme, het gaat hier om totale respectloosheid, het gaat om puur alleen het eigenbelang.
Vandaag melden de kranten dat in Rotterdam een vrouw in haar woning gevonden is, tien jaar geleden is ze overleden.

 Overigens ben ik van mening dat de plus-boodschappenpakketten bij de voedselbank terecht dienen te komen.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

18 gedachten over “Verhuftering”

  1. Ik weet niet waar het vandaan komt maar dat het er is….dat is een feit. Dat het internet en de anonimiteit die je daarmee kunt hebben het makkelijker maakt om allerlei verwerpelijks de ether in te slingeren, dat lijkt mij duidelijk. Wat ik zelf ook bemerk is dat de emoties in discussies zo hoog oplopen dat er van naar elkaar luisteren en begrip tonen voor de gevoelens van de ander vaak geen sprake is. Het is een gekke wereld en het zijn rare tijden……mij maakt het vaak angstig.

      1. Waar ik vooral enorm van geschrokken ben is de onverbloemde haat die ik soms krijg in de reacties op mijn blog. Die reacties gooi ik dan wel in de prullenbak maar het gevoel wat deze reacties bij mij oproepen kan ik niet weggooien.

  2. Ja. Ik maak me ook zorgen.
    Speel al een tijd met het idee voor gespreksregels. Heb al een hele serie geschreven over wat er nodig is om te luisteren naar elkaar en je zorgvuldig uit te drukken.
    Reden om het niet te doen:
    – ik preek daarmee voor eigen parochie
    – waarom moet ik daar zo nodig mee komen?

    En toch laat het me niet helemaal los. Misschien brengen die ‘regels’ een beetje begrip over wat het is om echt met elkaar in gesprek te gaan.

    Want dat groffe roepen komt ook omdat er niet geluisterd wordt.

  3. Ik ben eerlijk gezegd de afgelopen weken totaal overdonderd geraakt. Had het stomme idee dat het in Nederland wel meeviel met het racisme. Zie echter ook een partij als PVV, die drijft op de onverdraagzaamheid, steeds verder groeien en had dus beter moeten weten.

  4. Het gedoe rond Sinterklaasfeest ben ik aardig beu.
    Zowel de voor en de tegenstanders,
    Maar die engerd van een Gordon : op staande voet ontslaan en verder doodzwijgen dat is een mooie straf voor zo’n narcist.

  5. Verhuftering, wat mij betreft een goed gekozen woord om de lading te dekken. Jammer genoeg! Het respect is inderdaad ver te zoeken… ongepaste en boerse opmerkingen onder iemands blog zijn zo’n voorbeeld, het weglachen van iemands gevoelens – met de reacties op Ruud’s tweets in mijn achterhoofd – zijn een ander voorbeeld.
    Of het helpt dat je andersdenkenden bereikt? Positief blijven dus wie weet creëert het ergens een sneeuwbaleffect 🙂

  6. Hoi Carel,

    Je art. is me uit het hart gegrepen. In de 38 jaar dat ik bij de politie was heb ik hier en daar wel eens in de keuken gekeken. Toen ik er pas bij kwam dacht ik dat de verloedering alleen bij “de man in de straat” plaats vond. Later bleek, dat tot in de meest eerzame beroepen, zoals artsen, rechters, leden van het parlement, burgemeesters dit ook allemaal voorkwam.
    Er waren lieden bij die betrokken waren bij kraakacties, brandstichtingen, witwaspraktijken enz. enz.
    Zegt het spreekwoord niet, dat de geschiedenis zich herhaalt…..? We moeten ons maar troosten met de gedachte, dat het volk het over een poos spuugzat wordt en tot inkeer komt. Nu groeit de tarwe nog samen met het onkruid op..

  7. ik zie het, ik voel het, het raakt me.En het doet me machteloos voelen. Dus houd ik het klein,probeer zelf te blijven respecteren,luisteren, en open te staan voor argumenten van iemand met een andere mening. En vooral ook dit door te geven aan mijn kinderen. Alle beetjes helpen

Geef een reactie

