Politiek gekrakeel

Het is maar een mening, laat ik dat voorop stellen. Maar ik word een beetje heel erg moe van al dat gedoe in Den Haag, Ik begrijp best dat iedere partij zijn eigen ideeën heeft, probeert op eigen wijze een oplossing te vinden voor de problemen waarmee we geconfronteerd worden. Maar dat moet volgens mij slechts het uitgangspunt zijn van welke discussie dan ook. Problemen die bepaald niet gering zijn en vragen om breed gedragen oplossingen. In mijn ogen blijft de stap naar het zoeken naar die oplossing uit.
Ga het probleem eens in kaart brengen, en dat mag best vanuit alle zienswijzen. Ga plussen, ga minnen. Verlaat je ideologische standpunten op basis van de realiteit. Compromissen zijn soms noodzakelijk maar nooit de beste oplossing, linksom of rechtsom wordt er water bij de wijn gedaan. Zoek niet naar het compromis maar naar het optimaal haalbare!
Eenvoudig? Natuurlijk niet, er is een cultuuromslag voor nodig. Tegenstrijdige belangen zullen er blijven. Maar stel dat hogere belang eens voorop!
Ik sta op het punt van posten maar realiseer me ineens dat dit niet alleen voor Den Haag geldt maar ook op lokaal niveau, eigenlijk op ieder niveau waarop politiek bedreven wordt. Pak dat breder perspectief, blijf niet hangen in je eigen gedachten, think out of the box!

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

13 gedachten over “Politiek gekrakeel”

  1. Om het optimaal haalbare te halen moet je hoog inzetten dus je eigen standpunten voorop zetten en dan goed luisteren en kijken waar je samen uit kunt komen… geldt niet alleen voor de politiek.

      1. wat bedoel je hiermee Carel? Als iemand tevreden is met hetgene er bereikt is is het toch goed, dat anderen dan misschien nog meer willen is voor hun rekening. Wat het natuurlijk lekker ingewikkeld maakt.

  2. Het geldt volgens mij voor de gehele mensheid Carel. Het is het opzij kunnen zetten van je eigen ideeën om ten volle te kunnen luisteren naar de ideeën van anderen en die ook te horen. Vinden van de grootste gemene deler en in eerste instantie oordeelloos kijken naar de rest van de ideeën en daar de voor dat moment en probleem meest krachtige uithalen. Maar ja… utopie?

  3. Het zou toch simpel moeten zijn . Het optimale voor de mensen in het geheel en niet voor de partij of jezelf…..en wij als burgers weten toch drommels goed dat er iets moet veranderen…..Maar Caronineke heeft het nog mooier gezegd…

  4. Politiek… O God, ik ga je mijn bespiegeling maar besparen maar om het kort te houden: op dit ogenblik kijken de politiekers, in Belgiëdan wel, niet verder dan hun eigen zak diep is… snapie 😦

Geef een reactie

