Maretak

Het is een parasiet, nestelt zich in andere bomen en is groenblijvend. Wij noemen hem de maretak of mistletoe en in angelsaksische landen in de kerstversiering gebruikt.

Er gaan veel verhalen over de maretak. Zo zou ze in Nederland  alleen in het uiterst puntje van Zuid Limburg voorkomen. Maar het is heksenkruid dus geloof er maar niets van! Ook niet van de verhalen over bomen waar ze niets van moeten hebben. De zilverberk bijvoorbeeld, het plaatje toont het tegendeel. Al moet ik erbij vertellen dat in deze boom slechts een enkel heksennest (alleen per bezemsteel bereikbaar) te vinden was, in dichtbij staande eiken zaten er veel meer.
Zoveel is duidelijk, de maretak zoekt zijn eigen weg en is daar waar hij de heks en de druïde  ter wille kan zijn. En dat is maar goed ook, er moet verrassing in het leven zijn.
DSCF5558
Een elfje

Eeuwiggroen
Bovenaardse boodschapper
Instrument van heksen
Werktuig van menig tovenaars
Maretak

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

5 gedachten over “Maretak”

  1. Ha een stukje over planten, dat heeft uiteraard mijn interesse en dat lees ik met verdubbelde aandacht en als er dan ook nog wat magie bij te pas komt en een elfje dan is het helemaal compleet.

Geef een reactie

