Cordon bleu

image
Ken je dat nog, dat stukje vlees met ham en kaas dat vroeger op de kaart stond? Een heel enkel keer kom je het nog tegen, bij een eetcafé dat in de zeventiger jaren is blijven steken.
Gisteren genoten we ons laatste Oostenrijkse avondmaal van deze reis. En in eerste instantie wilde ik voor de Wiener schnitzel gaan. Maar José had gisteren voor dat stukje vlees gekozen, ladysize volgens de kaart. Pff, met moeite zou ik het opgekregen hebben. Daardoor afgeschrikt koos ik maar voor een cordon bleu, de foto toont de enorme hoeveelheid, ik was er toen al aan begonnen. Even voor de volledigheid, het bord had een diameter van 28 centimeter! Ik ben net over de helft gekomen.
We hadden ongeveer zestig kilometer gefietst, vijftig volgens de officiële teller en de rest vanwege het feit dat we om moesten rijden. Het Donaufietspad dat we naar Wenen wilden volgen was wegens hoogwater afgesloten. Op de heenweg werden we gewaarschuwd door fietsers die vertelden dat we een stuk zouden moeten zwemmen. We kozen toen direct voor een alternatief. Maar ja, hadden we het wel goed verstaan? Op de terugweg de gok maar gewaagd, nou we hadden het goed verstaan. De weg stond over een kleine honderd meter blank, zo blank dat ze niet meer te zien was. En dus moesten we op zoek naar een alternatief, minstens zeven kilometer om. Maar we klagen niet, het was een prachtige fietstocht. De zadelpijn, het is per slot van rekening een vreemd zadel, namen we maar voor lief..
Toen ik met mijn cordon bleu zat te worstelen kwamen overigens die fietsers (die van de waarschuwing) binnen, we hebben maar niet verteld dat we hun wijze raad op de terugweg in de wind geslagen hadden.
Vandaag hopen we tenminste in de buurt van Würzburg te komen, zo’ n beetje halfweg.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

12 gedachten over “Cordon bleu”

Geef een reactie

