Bratislava en Schloss Hof

En wederom kunnen we een land toevoegen aan het lijstje bezochte landen in Europa. Dit keer Slowakije, ook al waren we er maar een paar uur. We waren in de hoofdstad, Bratislava, net 30 kilometer van onze verblijfsplaats in Oostenrijk. En ach, als je eenmaal zo dichtbij bent dan neem je het even mee. Weinig hoogtepunten heeft die stad. Wel ook een eeuwenoud centrum, qua omvang vergelijkbaar met dat van Brno. Kleine straatjes, mooie pleintjes maar niet de uitstraling die andere hoofdsteden als Praag, Berlijn en Wenen hebben (om er maar een enkele in Midden Europa te noemen). Met die paar uur hebben we het wel gezien.

Daarna, op de terugweg, gingen we langs bij Schloss Hof, een prachtig barok paleis uit de Habsburger tijd. Qua uitstraling vergelijkbaar met het Berlijnse Charlottenburg of
image

Potsdam, nauwelijks bescheidener dan Versaille. En alleszins de moeite van het bezichtigen waard. Prachtige zalen binnen en een schitterende tuin. Dus al met al weer een goed bestede dag.
Hopelijk gaat vandaag het zonnetje schijnen, er staat een fietstocht langs de Donau op ons programma.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

9 gedachten over “Bratislava en Schloss Hof”

Geef een reactie

